+48 514 009 979 info@sovaaccounting.pl

Jeżeli prowadzisz spółkę LTD i zastanawiasz się jakie koszty według brytyjskiego prawa możesz zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu – ten artykuł jest dla Ciebie.

Co można uznać za koszty uzyskania przychodu w spółce LTD?

Prowadzenie własnej spółki LTD wiąże się z wieloma kosztami, a część z nich jest naturalnie ponoszona przez Ciebie jeszcze zanim obsłużysz pierwszego klienta. Warto zatem żebyś wiedział, które z nich mogą zostać wliczone w koszty uzyskania przychodu, ponieważ obniżają one zobowiązania podatkowe Twojej firmy. Typowe koszty pozyskania przychodu, które są ponoszone przez przedsiębiorstwa mogą obejmować:

  • Zakupy produktów/półproduktów
  • Ubezpieczenie
  • Koszty podróży
  • Telefon komórkowy
  • Koszty reklamy
  • Opłaty za usługi poligraficzne
  • Wyposażenie, sprzęt biurowy
  • Sprzęt komputerowy i oprogramowanie

W zależności od charakteru prowadzonej działalności koszty te mogą się nieznacznie od siebie różnić; w dalszej części artykułu skupimy się na najbardziej problematycznych z nich.

Koszty podróży i kilometrówka

Mile, diety i koszty podróży są bardzo kontrowersyjnym tematem w przypadku prowadzenia każdego rodzaju działalności. Niepodważalnym wymogiem pozwalającym na zakwalifikowanie kosztów z nimi związanych do kosztów uzyskania przychodu jest fakt, że wszystkie wydatki, które chcemy „wrzucić w koszty”, muszą być całkowicie i wyłącznie związane z prowadzoną działalnością. Zarówno będąc dyrektorem jak i pracownikiem w spółce LTD nie możesz odliczać żadnych kosztów związanych z Twoim standardowym dojazdem z domu do pracy. Natomiast wszystkie inne podróże są traktowane jako koszty uzyskania przychodu tylko wówczas gdy całkowicie i wyłącznie dotyczą spraw spółki. W danym przypadku do kosztów uzyskania przychodu możesz wliczać wydatki za paliwo lub przebieg kilometrów, a ponadto opłaty za korzystanie z innych środków transportu takich jak: taksówki, samoloty, autobusy, pociągi. Nie możesz natomiast uwzględnić w kosztach mandatów za przekroczenie prędkości czy też za jakiekolwiek inne przewinienie drogowe. W tym artykule szerzej omówiliśmy warunki kilometrówki w UK. Analizując koszty podróży, nie sposób zapomnieć o wydatkach związanych z noclegiem oraz pożywieniem. Dane opłaty zostaną zakwalifikowane jako koszty uzyskania przychodu tylko wówczas gdy są częścią niezbędnego podróżowania podczas pracy. Warto tu również dodać, że alkohol nigdy nie zostaje wliczony w koszty, chyba, że jest dodatkiem do posiłku – wówczas jego ilość musi być ściśle określona.

Telefon komórkowy w spółce LTD

HMRC pozwala spółkom LTD (zarówno dyrektorom jak i pracownikom) używać jednego telefonu, który może być wykorzystywany zarówno do celów osobistych jak i biznesowych. Jednakże, aby móc wliczać w koszty uzyskania przychodu 100% kosztów związanych z telefonem, umowa z operatorem musi być zawarta ze spółką LTD. Wynika to chociażby z faktu, że operatorzy telefonii komórkowych inaczej traktują osoby prywatne a inaczej firmę. W sytuacji gdy zarówno umowa jak i telefon są zarejestrowane na spółkę 100% kosztów z nim związanych może być uwzględniona jako koszty uzyskania przychodu. W odwrotnym przypadku, tzn.kiedy umowa jest zarejestrowana na dyrektora lub pracownika spółki LTD, tylko pewien procent kosztów można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu. Musimy więc określić w ilu procentach telefon służy nam do celów biznesowych a w ilu do celów prywatnych.

Koszty zakupu wyposażenia oraz naprawy

Możesz starać się o uzyskanie ulgi podatkowej w związku z kosztami uzyskania przychodu, które pojawiają się w momencie zakupu sprzętu i wyposażenia niezbędnego dla funkcjonowania Twojego przedsiębiorstwa. Dodatkowo, w przypadku zepsucia narzędzi, bez których wykonywanie pracy staje się niemożliwe, koszty związane z ich naprawą również mogą zostać zakwalifikowane do kosztów uzyskania przychodu. Tak samo wygląda kwestia z czyszczeniem odzieży ochronnej. Konieczne jest jednak przedstawienie paragonów za zakupy bądź usługi w celu indywidualnego rozpatrzenia przez HMRC.

Koszty, które nie są kosztami uzyskania przychodu

Bardzo często zdarzają się sytuacje, że dyrektorzy spółek LTD będąc nieświadomymi wymogów stawianych przez HMRC, chcą zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu dość absurdalne wydatki. W związku z tym warto, żebyś pamiętał, że wielu opłat fizycznie nie będziesz w stanie zaliczyć do takich kosztów. Przykładowo, koszty związane z wynajmowanym przez Ciebie w celu prywatnym mieszkaniem, wakacjami spędzonymi za granicą, zakupem luksusowych prezentów dla „pracowników”, których nie zatrudniasz, rachunki bukmacherskie itp. nigdy nie zostaną uznane przez HMRC za związane z uzyskaniem przychodu.

Koszty uzyskania przychodu w spółce LTD, a brak oddziału w Polsce

Nasi klienci bardzo często pytają o to jak wygląda sytuacja z kosztami uzyskania przychodu dla spółki LTD bez oddziału na terenie Polski. W takim przypadku zdecydowanie odradzamy zaliczanie do nich wszelkich wydatków, wskazujących na posiadanie “zakładu” w rozumieniu Konwencji o unikaniu podwójnego opodatkowania czy nieruchomości na terenie Polski, jak na przykład: stół, krzesła, łóżko, dywan, tapeta (ścienna), szafa czy też kanapa, albo sprzęty biurowe jak skaner lub drukarka – takie wydatki powinieneś pokrywać z własnej kieszeni, jako osoba fizyczna, ponieważ Twoja spółka nie posiada fizycznej obecności w Polsce – nie posiada ona biura, które mogłaby wyposażyć w powyższe meble.

Dodatkowo, na istnienie “zakładu” mogłoby wskazywać opłacanie abonamentu za firmowy numer telefonu zarejestrowany w Polsce czy leasingu za samochód. Jak sam widzisz, wydatki, które mogą sugerować istnienie stałej, fizycznej placówki prowadzenia działalności spółki LTD na terenie Polski lepiej pokrywać z własnej kieszeni, choćby przy pomocy wypłaconej ze spółki pensji dyrektorskiej.

 

Zastanawiasz się czy konkretny wydatek możesz uznać jako koszt uzyskania przychodu w swojej firmie? Napisz do nas lub:

Umów się na bezpłatną konsultację

Umów się na bezpłatną konsultację
Koszty uzyskania przychodu w spółce LTD
5 (100%) 3 votes