+48 507 036 532 info@sovaaccounting.pl
Spółka LTD może być zarejestrowana w całości przez internet, w ciągu zaledwie 3 dni roboczych i przy wyjątkowo niskich kosztach dzięki temu, że brytyjski rząd stworzył dla przyszłych przedsiębiorców standardowy statut spółki, z którego można skorzystać bez potrzeby zatrudniania profesjonalnego prawnika.

Statut to zbiór praw i obowiązków jakimi obarczeni są dyrektorzy i udziałowcy w spółce LTD. W tym artykule omówimy jedynie niektóre z nich, jednak jeśli będą interesować Cię konkretne fragmenty statutu nieomówione przez nas, na końcu zamieściliśmy pełny tekst standardowego statutu spółki LTD.

Co zawiera standardowy statut spółki ltd?

Statut składa się z pięciu części:

Część pierwsza – Interpretacja i Ograniczenie Odpowiedzialności
Część druga – Dyrektorzy (obowiązki, decyzje oraz mianowanie dyrektorów)
Część trzecia – Udziały i Wypłaty Zysków
Część czwarta – Decyzje Udziałowców
Część piąta – Rozwiązania Administracyjne

Po kliknięciu w odnośnik do każdej z części zostaniesz przeniesiony do odpowiadającej im sekcji artykułu.

Interpretacja i Ograniczenie Odpowiedzialności

Ta sekcja przedstawia definicje wszelkich terminów użytych w standardowym statucie spółki LTD, które mogłyby zostać zinterpretowane w inny niż zamierzony sposób. Pojawiają się objaśnienia funkcji takich jak:

  • Udziałowiec – osoba posiadająca co najmniej jeden udział
  • Dyrektor – Osoba pełniąca formalną funkcję dyrektora w firmie, niezależnie od innych terminów jakimi jest określana
  • Bankructwo – w ten sposób określone są wszelkie postępowania wynikające z niewypłacalności przedsiębiorstwa w jurysdykcji innej niż Anglia, Walia, czy Północna Irlandia, których cel jest zbliżony do tych jakie wiążą się z ogłoszeniem bankructwa na terenie Zjednoczonego Królestwa, itd.

Definicji jest znacznie więcej, nie ma jednak potrzeby abyśmy przytaczali je wszystkie. W dalszych częściach artykułu, każdy niejasny termin postaramy się odpowiednio wyjaśnić.

W sekcji pierwszej jest również wzmianka o odpowiedzialności członków zarządu, a mianowicie, że jest ona ograniczona do wartości nominalnej udziałów, które posiadają, jeśli nie zostały one jeszcze opłacone.

Dyrektorzy – ich obowiązki, decyzje oraz proces mianowania

Obowiązki dyrektorów opisaliśmy już w artykule nt. rejestracji spółki LTD – dyrektorzy powinni działać w zgodzie z interesem firmy, w tym celu mają kontrolę nad wszystkimi jej działaniami.

Jednak firma jest własnością udziałowców, nie dyrektorów. Dlatego też, w przypadku gdyby działania dyrektora były niezgodne z tym co najlepsze dla firmy, udziałowcy mogą, zgodnie ze standardowym statutem spółki, zmusić dyrektorów do podjęcia jakiegoś działania lub powstrzymać ich od podejmowania innego działania.

Dyrektorzy

Dalsza część statutu opisuje zakres obowiązków związanych z działaniem firmy, jakie dyrektorzy mają prawo delegować oraz metody, za pomocą których mogą podjąć takie działanie. Chodzi tu przede wszystkim o ustalanie ról i obowiązków pracowników oraz korzystanie z usług zewnętrznych firm.

Podejmowanie decyzji przez dyrektorów

Niezależnie od tego ilu dyrektorów zatrudnionych jest w firmie, wszelkie decyzje powinny być przez nich podejmowane na zebraniach po zatwierdzeniu jednogłośnym lub większością głosów.

Jak zorganizować zebranie zarządu spółki?

Każdy z dyrektorów spółki LTD ma prawo do zwołania formalnego zebrania zarządu. Pozostali dyrektorzy muszą zostać o takim zebraniu powiadomieni (niekoniecznie pisemnie), z uwzględnieniem proponowanej daty i miejsca zebrania oraz sposoby komunikacji, gdyby którykolwiek z dyrektorów nie był w stanie pojawić się w wyznaczonym miejscu o wyznaczonym czasie.

Na każdym zebraniu powinien być wyznaczony dyrektor, który będzie przewodził zebraniu.

Konflikt interesów

Jeśli decyzja omawiana przez zarząd może mieć wpływ na osobiste interesy któregoś z dyrektorów, powinien on być wykluczony z procesu jej podejmowania. W statucie opisane są również inne szczegóły dotyczące zachowania dyrektorów w przypadku wystąpienia potencjalnego konfliktu interesów.

Dokumentacja podjętych przez dyrektorów decyzji powinna pozostać w firmie co najmniej przez 10 lat od jej podjęcia.

Mianowanie dyrektorów

Nowy dyrektor może zostać mianowany przez udziałowców spółki lub pozostałych dyrektorów.

W przypadku śmierci udziałowca lub udziałowców, gdyby powyższe było niemożliwe, obowiązek mianowania nowego dyrektora spoczywa na najbliższych krewnych udziałowca, który odszedł ostatni.

Zwolnienie dyrektorów

Dyrektor może zostać pozbawiony swoich funkcji, jeśli:

  • Straci prawo do pełnienia tej funkcji
  • Osoba pełniąca funkcję dyrektora zbankrutuje
  • Lekarz dyrektora wyda oświadczenie o jego niezdolności do pełnienia funkcji w wyniku choroby fizycznej lub psychicznej
  • Złoży rezygnację

Wynagrodzenie i wydatki dyrektorów

Dyrektorzy mogą wykonywać na rzecz spółki różne czynności, zależnie od tego co w danym momencie będzie potrzebne. Za wszelkie czynności wykonywane na rzecz spółki, dyrektorzy sami mogą ustalić swoje wynagrodzenie i jego formę.

Firma może pokryć wszelkie wydatki dyrektorów poniesione w związku z ich uczestnictwem na spotkaniach lub wykonywaniem innych czynności związanych z działalnością biznesową spółki.

Udziały i Wypłaty Zysków

Statut zakłada, że żaden udział nie może być wykupiony po cenie niższej niż nominalna wartość ustalona podczas rejestracji firmy.

Spółka LTD ma prawo do emisji różnych klas udziałów – udziałów preferowanych, udziałów ze zredukowanymi prawami, itd.

Każdemu z udziałowców, firma musi nieodpłatnie zapewnić certyfikat poświadczający ilość, klasę i wartość posiadanych przez niego udziałów.

Przekazanie udziałów

Udziały mogą być przekazane przez darowiznę lub akt cesji zaakceptowany przez dyrektorów. Pierwotny udziałowiec pozostaje w posiadaniu przekazywanych udziałów do momentu kiedy imię nowego udziałowca znajdzie się w rejestrze udziałowców firmy.

Dyrektorzy mają prawo powstrzymać przekazanie udziałów.

Udziały modą również przejść na nowego udziałowca w inny sposób niż w wyniku darowizny lub cesji, w tej sytuacji może on wybrać czy chce przyjąć określoną ilość udziałów i związane z nimi obowiązki wobec firmy.

Dywidendy

Zgodnie ze standardowym statutem, wysokość i sposób wypłaty dywidend jest ustalany przez dyrektorów, najczęściej na wspomnianych wcześniej zebraniach zarządu spółki.

Kwota dywidendy nie może przekroczyć maksymalnej kwoty ustalonej przez dyrektorów, zaś wszelkie wypłaty muszą być zgodne z prawami przysługującymi konkretnym udziałowcom.

Osoba, której wypłacona zostaje dywidenda ma 12 lat by zgłosić się po jej odbiór. Jeśli po tym czasie takie zgłoszenie nie nastąpi, udziałowiec traci prawo do odbioru wspomnianej dywidendy.

Decyzje Udziałowców

Ta część statutu rozpoczyna się od opisu walnych zgromadzeń akcjonariuszy spółki i tego, że każdemu z udziałowców przysługuje prawo do wyrażenia swojej opinii podczas takiego zgromadzenia.

Każde zgromadzenie, podobnie jak zebranie zarządu, musi posiadać przewodniczącego – może to być wyznaczony uprzednio dyrektor lub udziałowiec, jeśli jednak taka osoba nie pojawi się do 10 minut od rozpoczęcia zgromadzenia, wszyscy jego uczestnicy zobowiazani są do wyboru przewodnicącego w trakcie zgromadzenia.

Przewodniczący zgromadzenia może pozwolić na wypowiedź każdemu, niezależnie od tego czy osoba mająca się wypowiedzieć jest dyrekorem lub udziałowcem.

Zgromadzenie może zostać przełożone na inny termin, jeśli w ciągu 30 minut od zakładanego terminu rozpoczęcia nie pojawi się na nim wystarczająca ilość udziałowców by stworzyć kworum lub kworum przestanie istnieć w wyniku opuszczenia zgromadzenia przez jakąkolwiek liczbę udziałowców. Obowiązek zmiany terminu zgromadzenia spoczywa na przewodniczącym.

Głosowanie na walnych zgromadzeniach

Standardowo, głosowanie odbywa się poprzez uniesienie ręki, chyba, że statut zakłada inną formę.

Udziałowiec może udzielić pisemnego pełnomocnictwa do udziału w zgromadzeniu i głosowaniu wyznaczonej przez siebie osobie, w przypadku, gdy sam nie będzie w stanie pojawić się na zgromadzeniu.

Rozwiązania Administracyjne

Ta część statutu rozpoczyna się od opisu metod komunikacji jakimi mogą posługiwać się dyrektorzy i udziałowcy spółki podczas procesu podejmowania decyzji.

Następnie, omówiona zostaje kwestia pieczęci/pieczątki firmy – przed użyciem musi zostać ona zaakceptowana przez dyrektorów.

Statut zakłada również, że udziałowcy nie mają prawa wglądu do dokumentów księgowych i kont bankowych firmy, chyba, że uzyskają na to zezwolenie od dyrektora.

Zwolnienie od odpowiedzialności dyrektorów i ubezpieczenie

Dyrektorzy mają obowiązek działania w zgodzie z dobrem firmy, dlatego też w przypadku, gdyby popełnili jakiekolwiek zaniedbanie lub naruszyli zaufanie udziałowców swoim zachowaniem, mogą zostać pociągnięci do odpowiedzialności.

Dyrektorzy mają również prawo do ubezpieczenia się wobec ewentualnych strat na koszt firmy.

To wszystko. Omówiliśmy po krótce każdą część standardowego statutu spółki LTD i jeśli masz jakiekolwiek pytania lub którykolwiek z fragmentów artykułu wydał Ci się niezrozumiały – napisz do nas.

Klikając w poniższy link uzyskasz wgląd do pełnego tekstu standardowego statutu spółki, w formie w jakiej jest udostępniany przez brytyjski urząd.

Model Articles for Private Companies Limited by Shares

Dlaczego warto umówić się z nami na konsultację? Dlatego, że przeprowadzi ją z Tobą księgowy, nie konsultant, czy sprzedawca - w 99% przypadków możesz mieć pewność, że satysfakcjonującą odpowiedź otrzymasz już w trakcie pierwszej rozmowy, a jeśli tak się nie zdarzy przygotujemy dla Ciebie indywidualne, dopasowane do Twojej sytuacji rozwiązanie bez dodatkowej opłaty.

Umów się na bezpłatną konsultację
Standardowy Statut Spółki LTD – Model Articles of Association
5 (100%) 5 votes