+48 514 009 979 info@sovaaccounting.pl

Jeśli stoisz przed podjęciem decyzji o przeniesieniu działalności do UK i rejestracji spółki LTD, nie sposób pominąć kwestii ubezpieczenia.

Jakie są Twoje możliwości, jeśli po założeniu firmy w Anglii wynagrodzenie dyrektorskie stanie się Twoim jedynym źródłem dochodu? Zobacz:

Ubezpieczenie w UK dla brytyjskich rezydentów
Ubezpieczenie w UK dla polskich rezydentów

Ubezpieczenie w UK dla brytyjskich rezydentów

Na początek, musisz wiedzieć jak ustalana jest rezydencja podatkowa osoby fizycznej w UK. Jest to proces nieco bardziej skomplikowany niż ustalenie rezydencji podatkowej spółki LTD, ale na szczęście na brytyjskich stronach rządowych można znaleźć wystarczająco przejrzyste wytyczne(Prawa osób urodzonych w innych krajach Unii Europejskiej chcących przebywać na terenie Wielkiej Brytanii nie uległy zmianie w wyniku Brexitu. Link do źródła):

You’re automatically resident if either:

  • you spent 183 or more days in the UK in the tax year
  • your only home was in the UK – you must have owned, rented or lived in it for at least 91 days in total – and you spent at least 30 days there in the tax year

You’re automatically non-resident if either:

  • you spent fewer than 16 days in the UK (or 46 days if you haven’t been classed as UK resident for the 3 previous tax years)
  • you work abroad full-time (averaging at least 35 hours a week) and spent fewer than 91 days in the UK, of which no more than 30 were spent working

Czyli w skrócie, jesteś brytyjskim rezydentem, jeśli przebywasz na terenie Wielkiej Brytanii przez co najmniej 183 dni w roku lub tam znajduje się Twój ośrodek interesów życiowych. Jest to istotne również w przypadku, gdy chciałbyś prowadzić w UK działalność w formie Self-Employed, zamiast najpopularniejszej wśród polskich rezydentów spółki LTD.

Będąc brytyjskim rezydentem uzyskujesz prawo do emerytury i ubezpieczenia pod warunkiem, że Twoje roczne dochody przewyższają tzw. Lower Earnings Limit, czyli od kwietnia 2017. – 5 876 GBP w skali roku, mimo, że do momentu, w którym Twoje roczne dochody przekroczą 8 164 GBP nie zapłacisz ani pensa składek na ubezpieczenie.

Ubezpieczenie w UK dla polskich rezydentów

Jeśli temat spółek LTD i firm w Anglii nie jest Ci obcy, spotkałeś się już pewnie kwestią ubezpieczenia w Anglii. Większość biur rachunkowych i pośredników proponuje w tej sytuacji następujące rozwiązanie:

  1. Zakładasz spółkę LTD.
  2. Umawiasz się telefonicznie na wizytę w Jobcentre Plus w celu wyrobienia NIN.
  3. Jedziesz do Wielkiej Brytanii i na rozmowie z urzędnikiem przedstawiasz umowę najmu lokalu w Wielkiej Brytanii, podajesz swoje dane (w tym adres) i dowiadujesz się o terminie uzyskania NINu.
  4. Po otrzymaniu National Insurance Number wyrabiasz brytyjski odpowiednik karty EKUZ – the European Health Insurance Card (EHIC).
  5. Cieszysz się ubezpieczeniem na terenie całej Europy.

No i faktycznie, powyższe rozwiązanie jest jak najbardziej możliwe, cały proces przejdziesz najprawdopodobniej bez większych kłopotów, problem może się jednak pojawić kiedy dojdziesz już do punktu 5.

Niestety, ale rząd brytyjski, jak każdy inny, stara się zadbać o to by opłacać i udostępniać ubezpieczenie zdrowotne jedynie swoim rezydentom. Mimo, że przyznanie numeru NIN potwierdziło by Twoje zatrudnienie i podleganie pod brytyjskie ubezpieczenie, a karta EHIC pozwoliłaby pewnie na pojedyncze wizyty u lekarzy pierwszego kontaktu w Polsce, problem pojawić się może kiedy znalazłbyś się w potrzebie bardziej długotrwałego leczenia lub hospitalizacji.

Naturalnie, spodziewałbyś się, że brytyjski urząd, jako, że przyznał Ci NIN i może nawet pobrał od Twoich dochodów składki na ubezpieczenie, pokryje koszty Twojego leczenia w całości. Problem jednak tkwi w tym, że koszty leczenia długotrwałego są spore. Niezależnie od tego czy mowa o leczeniu w Anglii, czy nawet w Polsce.

Prawdopodobne, że w przypadku kiedy brytyjski urząd musiałby opłacić koszty Twojego pobytu w szpitalu, któryś z jego przedstawicieli zdecydowałby się na dokładniejszy wgląd w Twoją sytuację – dlaczego leczysz się w Polsce nie w UK, jeśli mieszkasz na co dzień w Polsce to dlaczego tam nie jesteś ubezpieczony, itd.

Jak widzisz, ryzyko w takim rozwiązaniu jest obecne i niestety nie jest zaniedbywalnie niskie.

Co w takim razie zrobić jeśli na co dzień mieszkasz w Polsce, a Twoim jedynym dochodem jest wynagrodzenie dyrektorskie z UK?

Otóż w tej sytuacji masz 5 możliwości:

  1. Podpięcie się pod ubezpieczenie małżonki/małżonka.
  2. Zatrudnienie na pełny lub część etatu (np. 1/4, 1/8 lub nawet 1/16) w polskiej firmie.
  3. Umowa zlecenia.
  4. Dobrowolne ubezpieczenie w NFZ, które na chwilę obecną kosztuje 396.38 PLN.
  5. Wykupienie prywatnego pakietu ubezpieczenia.

Dla większości przedsiębiorców rejestrujących spółki LTD w Wielkiej Brytanii nie stanowi to problemu, jednak jeśli nie jesteś w stanie skorzystać z opcji pierwszej lub drugiej, chcąc zapewnić sobie prawo do ubezpieczenia w UK musisz się liczyć z dodatkowymi kosztami.

Zastanawiasz się którą opcję wybrać lub Twoja sytuacja jest bardziej złożona i ciężko Ci jednoznacznie określić jak może być zinterpretowana przez polskie i brytyjskie instytucje? Napisz do nas lub umów się na bezpłatną konsultację – zrobimy wszystko co w naszej mocy by doradzić Ci najlepsze możliwe rozwiązanie!

Umów się na bezpłatną konsultację

Umów się na bezpłatną konsultację
Ubezpieczenie Dyrektora Spółki LTD w UK
5 (100%) 9 votes