Kiedy zaległa płatność staje się problemem?
Najprostsza odpowiedź brzmi: “to zależy”.
Zależy od tego jaka była Twoja dotychczasowa relacja biznesowa z klientem. Twój klient może być dobrym przyjacielem i sympatycznym człowiekiem. W praktyce jednak nie zawsze wiąże się to z dobrą biznesową reputacją. Najprościej będzie spojrzeć na Waszą wspólną przeszłość – czy wcześniej ów klient spłacał wszelkie zobowiązania na czas, a ewentualne spóźnienia uzasadniał szczerze i nie próbował omijać tematu?
Powody spóźnionych płatności bywają bardzo różne. Częściej wynikają one z niedopatrzenia niż z niewypłacalności albo próby utrzymania zysku Twoim kosztem. Pamiętaj o tym, że zawsze możesz skontaktować się z klientem (mailowo lub telefonicznie) i poruszyć temat niespłaconego zobowiązania. Czasami proste przypomnienie wystarczy.
Co zrobić, gdy zwykłe przypomnienie nie wystarcza?
Jeśli nie uwzględniłeś konkretnego okresu płatności w umowie lub na fakturze, prawo zapewnia Twojemu klientowi 30 dni na opłacenie faktury od momentu dostarczenia usługi lub towaru. Po upływie 30 dni, masz pełne prawo do naliczania odsetek i opłat za zaległą płatność, a nawet – w skrajnych przypadkach – do rozpoczęcia postępowania sądowego względem kontrahenta.
Twoje prawa w takiej sytuacji, jako przedsiębiorcy prowadzącego biznes w Wielkiej Brytanii, zostały opisane w Late Payments Act. W standardowych przypadkach, masz prawo do naliczenia 8% odsetek w skali roku dla każdej spóźnionej płatności oraz (zależnie od tego jaka była wartość transakcji) do naliczenia dodatkowej opłaty za ściągnięcie zaległej należności.
Może zdarzyć się tak, że Twój klient będzie zalegał z płatnością przesadnie długo i jedynym sensownym działaniem pozostanie wszczęcie postępowania sądowego. Jeśli wartość transakcji nie przekraczała 750 GBP, możesz odwołać się do Small Payments Court. Jeśli zaś wartość transakcji była wyższa, możesz spisać i dostarczyć klientowi ustawowe wezwanie do zapłaty.
Pamiętaj o tym, by zawsze archiwizować korespondencję z klientem, przynajmniej do czasu, gdy otrzymasz zapłatę za świadczone usługi czy sprzedane towary. W sytuacji, w której klient zalega z płatnością, taka korespondencja może okazać się bardzo pomocnym dowodem na to, że podjąłeś wszelkie działania mogące ułatwić klientowi terminową realizację płatności.
Nawiązując do powyższego, warto upewnić się również, że faktycznie zrobiłeś wszystko co w Twojej mocy by umożliwić klientowi terminową płatność – sprawdź dokładnie dane klienta, adres na który przesłałeś fakturę oraz korespondencję z przeszłości, ponieważ może akurat w tej sytuacji wina leży po Twojej stronie.
Mam nadzieję, że ten artykuł pomoże Ci radzić sobie z zaległymi płatnościami bez bólu głowy. Jeśli jednak masz jakiekolwiek pytania lub wątpliwości albo dopiero myślisz o przeniesieniu działalności do UK, napisz do nas lub umów się na bezpłatną konsultację.