Jak zacząć działalność w e-commerce? Jaką formę opodatkowania wybrać? Na te pytania postaramy się odpowiedzieć w poniższym artykule.

 

Czym jest e-commerce?
Jak zacząć sprzedawać przez Internet?
E-commerce i podatki

 

Czym jest e-commerce?

 

W skrócie, e-commerce to po prostu e-handel, czyli handel w internecie. 

Na przestrzeni ostatnich 12 lat udział handlu internetowego w całej sprzedaży detalicznej wzrósł niemal 3-krotnie, z 5.6% wszystkich transakcji w 2007 do 16% wszystkich transakcji w roku 2019.

Szacuje się, że na całym świecie ponad 50% transakcji handlowych online wykonano za pośrednictwem portali internetowych (marketplace), jak e-Bay, Amazon czy Allegro. Niepodważalnym liderem wśród internetowych portali sprzedażowych jest Amazon odwiedzany miesięcznie 5,7 miliarda razy! To taka sama liczba odwiedzin jaką notuje w sumie 5 kolejnych portali na rynku.

Największym portalem e-commerce w Polsce jest Allegro, co ciekawe, stanowi ono również 15 najczęściej odwiedzany portal e-commerce na świecie. Interesuje Cię pełna lista czołowych portali e-commerce, zobacz: The World’s Top Online Marketplaces 2020

Alternatywą dla sprzedaży online przy pomocy pośrednika jest założenie własnego sklepu internetowego. Istnieją setki platform pozwalających na samodzielne zorganizowanie kanałów sprzedaży internetowej, najpopularniejsze z nich to: WooCommerce, Squarespace i Shopify. Więcej na ten temat: Market share of leading e-commerce software platforms and technologies worldwide as of April 2020

 

E-commerce w Polsce

 

Polski rynek e-commerce to około 15 milionów konsumentów, którzy w 2019 roku wydali na zakupy w internecie ponad 50 miliardów złotych. W styczniu 2020 roku prognozowano, że rozmiar rynku w bieżącym roku wzrośnie do 70 miliardów dolarów, jednak wtedy jeszcze ciężko było przewidzieć konsekwencje światowej pandemii COVID-19.

Aktualnie, coraz więcej kupujących skłania się ku transakcjom online, a to sprawia, że najnowsze prognozy przewidują powiększenie rynku nawet o 100% – do 100 miliardów złotych w skali roku.

Jak wyżej wspomnieliśmy, najpopularniejszym polskim portalem sprzedażowym jest Allegro, którego udział w transakcjach online waha się w przedziale 40-50%. Jeśli zaś chodzi o platformy sprzedażowe, do wymienionych wyżej WooCommerce, Squarespace i Shopify warto dołączyć Shoper, Magento i PrestaShop, z których chętnie korzystają polscy przedsiębiorcy.

 

E-commerce w UK

 

Szacuje się, że Brytyjczycy w 2020 roku przeznaczą na zakupy w Internecie niemal 66 miliardów funtów (ponad 340 miliardów złotych), co czyni rynek e-commerce w Wielkiej Brytanii największym w Europie. Średnia kwota jaką brytyjski konsument przeznacza na zakupy internetowe w ciągu roku to 1 086 funtów.

Chcąc zrobić zakupy online, Brytyjczycy wybierają najczęściej Amazon oraz eBay, aczkolwiek często korzystają również ze sklepów zagranicznych, w których zakupów dokonało niemal 60% konsumentów.

Największym segmentem rynku e-commerce w UK jest moda, na którą Brytyjczycy przeznaczą niemal 20 miliardów funtów w ciągu 2020 roku. Więcej informacji na temat rozmiaru różnych sektorów e-commerce i przyzwyczajeń zakupowych w Wielkiej Brytanii znajdziesz na stronie: e-commerce – United Kingdom.

 

E-commerce a epidemia

 

E-commerce jest jednym z nielicznych sektorów, na które pandemia COVID-19 wpłynie pozytywnie. Z uwagi na ograniczenia w przemieszczaniu się, zamknięcie sklepów, galerii i pasaży handlowych, większa liczba klientów decyduje się na dokonanie zakupów w Internecie. Na poniższym wykresie przedstawione zostały sektory ekonomii Stanów Zjednoczonych oraz wpływ jaki epidemia wywarła na ich przychody.

Źródło: How the Virus Transformed the Way Americans Spend Their Money

 

Aktywność konsumentów przeniosła się w dużej mierze do Internetu, co potwierdzają również operatorzy płatności. We Włoszech objawia się to 81% wzrostem transakcji e-commerce w lutym 2020 roku względem roku 2019.

Kolejnym wyznacznikiem zmieniających się zachowań konsumentów może być skuteczność kampanii internetowych PPC, które stanowią największe źródło klientów dla ogromnej ilości sklepów internetowych.

Nie wiadomo jak długo potrwa jeszcze epidemia, ani jakie dokładnie będą konsekwencje wywołanego przez nią spowolnienia światowej gospodarki, wiadomo jednak, że choćby w okresie przejściowym firmy muszą dostosować się do panujących warunków. Dla wielu będzie to oznaczało częściowe dostosowanie lub kompletną restrukturyzację kanałów dystrybucji, czyli pełne wdrożenie sprzedaży online w swoim biznesie.

 

Jak zacząć sprzedawać przez Internet?

 

Jeśli chcesz zacząć sprzedawać przez Internet, masz do wyboru dwie drogi:

  • Sprzedaż przy pomocy portalu (Amazon, eBay, Allegro itp.)
  • Sprzedaż przy pomocy platformy (Shopify, Shoper, WooCommerce itp.)

Oczywiście, mógłbyś również zbudować od podstaw swój własny sklep internetowy, jednak ze względu na to, że będzie to bardzo skomplikowane przedsięwzięcie, którego nie sugerowalibyśmy na początek, pominiemy je w tym artykule.

 

Jakie są wady i zalety sprzedaży online przy pomocy portalu lub platformy?

 

Platforma daje Ci możliwość wykorzystania własnej identyfikacji wizualnej i promocji swojej marki na stronach produktowych oraz zazwyczaj udostępnia różnego rodzaju narzędzia, których zadaniem jest pomóc w dostosowaniu Twojej oferty do oczekiwań kupującego. Jednym przykładem takiego narzędzia jest nowo wprowadzone Shopify Email, które z uwagi na epidemię pozostanie darmowe dla nowych użytkowników do października 2020 roku.

Niestety jednak, korzystanie z platformy wiąże się często ze stałymi miesięcznymi kosztami, które nie są w pełni zależne od efektywności Twojej sprzedaży online oraz, jeśli zdecydujesz się na sprzedaż w tym modelu, spocznie na Tobie większa odpowiedzialność za promocję oferty Twojego sklepu oraz zbudowanie świadomości marki wśród konsumentów.

Portal (online marketplace) umożliwia Ci dotarcie do tysięcy, czy nawet milionów potencjalnych klientów odwiedzających jego stronę internetową każdego dnia, pobiera od Ciebie znaczącą prowizję zazwyczaj dopiero przy okazji pomyślnie zakończonej sprzedaży oraz, jak w przypadku Amazon FBA, mogą pomóc Ci z magazynowaniem i dystrybucją sprzedawanych produktów.

Zasięg sprzedażowych portali internetowych może niestety stanowić również ich wagę. Z uwagi na to, że Amazon czy Allegro odwiedzane są codziennie przez ogromną liczbę klientów, przyciągają one również wielu sprzedawców – Twojej konkurencji. Dodatkowo, wyróżnienie oferty na tle innych będzie stanowiło nie lada wyzwanie, ponieważ większość portali daje jedynie ograniczone możliwości stosowania indywidualnej identyfikacji wizualnej.

Zobacz: porównanie portalu i platformy na przykładzie Amazon i Shopify

 

E-commerce i podatki

 

Jeśli myślisz o rozpoczęciu działalności w branży e-commerce, z pewnością będziesz miał do czynienia z dwoma podatkami: podatkiem dochodowym i VAT.

Oczywiście dla różnych kategorii produktów mogą być przewidziane akcyzy, a dla krajów, z których będą one importowane różnego rodzaju cła. Nie będziemy zajmować się nimi w tym artykule, jako że te grupy podatków należy rozpatrywać indywidualnie dla każdego sprzedawcy i jego oferty.

 

E-commerce a podatek VAT

 

Rozliczanie podatku VAT w obrębie jednego kraju jest raczej przejrzystym procesem, który powinien znać doskonale każdy lokalny księgowy.

Wysyłając produkty z Polski do klienta w Polsce będziesz stosował obowiązujące w Polsce stawki VAT (23%, 8%, 0%) zależnie od kategorii sprzedawanych produktów.

Jeśli będziesz sprzedawał produkty wysyłane z Wielkiej Brytanii do brytyjskich klientów, będziesz stosował odpowiednie stawki brytyjskie (20%, 5%, 0%) zależnie od kategorii sprzedawanych produktów.

To, jakie stawki powinieneś stosować warto skonsultować z księgowym, ponieważ będą to już szczegóły zależne w pełni od prowadzonej przez Ciebie działalności, a więc ustalone indywidualnie dla Twojego konkretnego przypadku (jak ww. akcyzy i cła).

Teraz, co jeśli chciałbyś sprzedawać swoje produkty za granicą, bo tym sposobem dotrzesz do większej liczby klientów i potencjalnie zwiększysz swoje dochody? Przedsiębiorcy w sektorze e-commerce bardzo często decydują się na sprzedaż za granicą, warto więc abyś wiedział na co zwrócić uwagę, jeśli również zdecydujesz się na taki krok.

Miejscem opodatkowania towarów wysyłanych z Polski do kraju UE podatkiem VAT jest miejsce ich przeznaczenia, czyli innymi słowy kraj nabywcy.

Zgodnie z art. 23 Ustawy o podatku VAT, obowiązują jednak limity, które umożliwiają Ci sprzedaż na rynki zagraniczne bez rejestracji do VAT w kraju, do którego sprzedajesz:

1. W przypadku sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju dostawę towarów uznaje się za dokonaną na terytorium państwa członkowskiego przeznaczenia dla wysyłanych lub transportowanych towarów, z zastrzeżeniem ust. 2.

2. W przypadku sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju dostawę towarów uznaje się za dokonaną na terytorium kraju, jeżeli całkowita wartość towarów innych niż wyroby akcyzowe wysyłanych lub transportowanych do tego samego państwa członkowskiego w ramach sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju, pomniejszona o kwotę podatku, jest mniejsza lub równa w danym roku od kwoty wyrażonej w złotych, odpowiadającej kwocie ustalonej przez państwo członkowskie przeznaczenia dla wysyłanych lub transportowanych towarów.

3. Przepis ust. 2 stosuje się pod warunkiem, że całkowita wartość towarów innych niż wyroby akcyzowe wysyłanych lub transportowanych do tego samego państwa członkowskiego w ramach sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju, pomniejszona o kwotę podatku, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej kwocie ustalonej przez państwo członkowskie przeznaczenia dla wysyłanych lub transportowanych towarów.

Wygląda na to, że autorowi ustawy raczej nie przyświecał cel skutecznej komunikacji z możliwie największą liczbą płatników VAT. Co w takim razie oznacza powyższy fragment?

Otóż oznacza on to, że jeśli przez firmę zarejestrowaną w Polsce, chciałbyś sprzedawać towary do Wielkiej Brytanii, będziesz miał do czynienia z tamtejszym limitem sprzedaży wysyłkowej (distance selling threshold), który wynosi obecnie 70 000 GBP, co oznacza, że jako firma działająca w Polsce, możesz sprzedać do UK towary o łącznej wartości nieprzekraczającej ok. 364 000 PLN. Po przekroczeniu tej kwoty konieczne będzie zarejestrowanie działalności jako płatnika VAT na Wyspach.

Dla Polski, limit ten wynosi aktualnie 160 000 PLN, co oznacza, że przedsiębiorca zagraniczny (np. brytyjska spółka LTD), sprzedając fizyczne produkty z Wielkiej Brytanii do Polski, będzie zobowiązany do rejestracji VAT w Polsce, jeśli jego łączna sprzedaż przekroczy w ciągu roku 160 000 PLN.

Listę limitów sprzedaży wysyłkowej dla pozostałych krajów Unii Europejskiej znajdziesz na stronie: VAT w transakcjach międzynarodowych

 

E-commerce a podatek dochodowy

 

Doświadczenie każdego przedsiębiorcy, ale i wszystkich osób zatrudnionych, nie byłoby kompletne bez zmagania się z podatkiem dochodowym, tak samo zresztą jak z VATem. Od wszystkich osiąganych przez firmę dochodów będziesz zobowiązany odprowadzić podatek dochodowy na koniec roku rozliczeniowego.

Czy podatki wszędzie płaci się tak samo? Nie, praktycznie każdy kraj posiada własny system podatkowy, a wewnątrz tego systemu kilka form prawnych, spośród których przedsiębiorca może wybrać najwygodniejszą dla siebie opcję.

 

Opodatkowanie w Polsce

 

Jeśli będziesz prowadził swoją działalność e-commerce w Polsce masz do wyboru kilka rodzajów działalności (form prawnych), najpopularniejsze z nich to działalność gospodarcza i spółka z o.o.

Decydując się na założenie działalności gospodarczej w branży e-commerce, będziesz miał do wyboru 3 rodzaje opodatkowania: skalę podatkową (18% lub 32% podatku od dochodu zależnie od jego wysokości), podatek liniowy (19% od wszystkich dochodów) lub ryczałt (różne stawki podatków od całości przychodów).

Szerszy opis form opodatkowania PIT dostępnych dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą znajdziesz w artykule: Działalność gospodarcza – podatek PIT

Jeśli zdecydowałbyś się na prowadzenie swojej działalności w e-commerce jako spółka z o.o., powinieneś zdawać sobie sprawę z tego, że dochody wypłacane ze spółki z o.o. mogą być opodatkowane podwójnie – podatkiem dochodowym od osób prawnych (dochody spółki) oraz podatkiem dochodowym od osób fizycznych (dochody udziałowców wypłacane w formie dywidendy).

Oczywiście, we własnej spółce z o.o. możesz być również zatrudniony w oparciu o umowę o pracę, umowę zlecenia czy umowę o dzieło, które będą podlegały opodatkowaniu w wysokości 18% lub 32% w zależności od Twojego wynagrodzenia.

 

Opodatkowanie w Wielkiej Brytanii

 

Osoby stawiające pierwsze kroki w branży e-commerce, ale i przedsiębiorcy chcący otworzyć swój biznes na zagraniczne rynki, często decydują się na rejestrację firmy za granicą. W Wielkiej Brytanii, podobnie jak w Polsce, najpopularniejszymi formami działalności są Self-Employed (odpowiednik działalności gospodarczej) oraz spółka LTD (odpowiednik spółki z o.o.).

Uwaga! Self-Employed to forma prawna zarezerwowana jedynie dla brytyjskich rezydentów podatkowych, czyli osób, które spędzają na Wyspach więcej niż 183 dni w roku lub posiadają tam ośrodek interesów życiowych. Więcej na temat rezydencji podatkowej dowiesz się z artykułu: Rezydencja podatkowa spółki a osoby fizycznej

Brytyjska spółka LTD z kolei może być zarejestrowana i prowadzona przez osoby, które nie mieszkają na co dzień w Wielkiej Brytanii, ani nawet w Europie. Tę formę prawną zalicza się do grupy spółek kapitałowych (tak samo jak polską spółkę z o.o.), które posiadają własną osobowość prawną, niezależną od udziałowców i członków zarządu oraz własny, ustalony przez udziałowców, kapitał. Oznacza to również, że ich rezydencja podatkowa jest niezależna od rezydencji podatkowej udziałowców (właścicieli) czy członków zarządu, co czyni je atrakcyjnymi rozwiązaniami zarówno dla lokalnych przedsiębiorców, którzy szukają sposobu na zabezpieczenie swojego osobistego majątku, jak i osób z zagranicy, które planują ekspansję na międzynarodowe rynki.

Dochody ze spółki LTD mogą być wypłacane na dwa sposoby, przez podwójnie opodatkowaną dywidendę (której łączne opodatkowanie wyniesie 34.4%) lub pensję, która będzie opodatkowana zgodnie z obowiązującymi stawkami podatku dochodowego w UK.

Co ciekawe, osoby mieszkające na co dzień w Polsce, mogą otrzymywać wynagrodzenie z brytyjskiej spółki LTD w formie pensji dyrektorskiej opodatkowanej na brytyjskich zasadach, z brytyjską kwotą wolną od podatku, która wynosi aktualnie 12 500 GBP rocznie. Symulacje opodatkowania takiej pensji znajdziesz w artykule: Spółka LTD a Wyższy Dochód – Progi Podatkowe w UK

Podczas bezpłatnych konsultacji na temat księgowości w Polsce i w UK rozmawiamy z przedsiębiorcami działającymi w branży e-commerce, ale i tymi, którzy dopiero stawiają swoje pierwsze kroki w świecie handlu internetowego. Zapytani o to dlaczego rozważają rejestrację firmy w Anglii, cytują najczęściej następujące powody:

  • Chęć ekspansji międzynarodowej (powód cytowany przez większe firmy sprzedające często niszowe produkty, dla których rynek w Polsce robi się po prostu za mały),
  • Możliwość skorzystania z większej liczby procesorów płatności, platform i portali e-commerce,
  • Stabilny i czytelny dla przedsiębiorcy system prawno-podatkowy,
  • Rozpoznawalność spółki LTD jako formy prawnej (bywa, że zagraniczni klienci podejrzanie traktują skrót “sp. z o.o.”, zaś do skrótu “LTD” są po prostu przyzwyczajeni).

 

Podsumowanie

 

Zastanawiasz się nad rozpoczęciem działalności w branży e-commerce? Szukasz sposobów na dalszy rozwój biznesu mimo ograniczeń wywołanych epidemią koronawirusa? Masz już doświadczenie w sprzedaży przez Internet i myślisz o ekspansji za granicę? 

Jak widzisz, masz do wyboru wiele opcji zarówno co do formy sprzedaży (własny sklep internetowy na platformie lub skorzystanie z internetowego marketplace), ale i formy prawnej i miejsca rejestracji swojego biznesu (działalność lub spółka, w Polsce, w UK, a może w innym kraju?). W powyższym artykule staraliśmy się przedstawić Ci wady i zalety każdego z wyborów, ale zdajemy sobie sprawę z tego, że z pewnością nie odpowiedzieliśmy na wszystkie pytania.

Poniżej znajdziesz kilka artykułów, które mogą okazać się przydatne w rozpoczęciu lub ekspansji Twojego biznesu w e-commerce.

Odpowiedzialność członków zarządu w spółce z o.o.
Dropshipping a Spółka LTD
Spółka LTD – Koszty Księgowości w UK

Jeśli masz jakiekolwiek pytania lub komentarze na temat tego artykułu, napisz do nas lub umów się na bezpłatną konsultację z jednym z naszych doradców. Chętnie pomożemy!

 

Masz pytania? Napisz do nas!

Data ostatniej aktualizacji artykułu: