Jak działa Kickstarter?
Kickstarter to obecnie najpopularniejsza na świecie platforma crowdfundingowa. Pozwala on fanom i entuzjastom na sfinansowanie projektów swoich ulubionych artystów, projektantów lub wynalazców.
Dzięki niemu muzycy nie potrzebują podpisywać wiążących kontraktów z wytwórniami, żeby dotrzeć do swoich odbiorców, a konstruktorzy nie muszą zaciągać kredytów i przekonywać nieufnych inwestorów do realizacji swoich projektów.
Zdarza się również, że kickstarter wykorzystywany jest przez lokalnych przedsiębiorców, jak np. kawiarnie czy restauracje.
Na chwilę obecną w finansowanie projektów poprzez kickstarter zaangażowało się ponad 11 milionów osób, które wpłaciły niemal 2 500 000 000 USD.
Projekty finansowane są na zasadzie „all or nothing”, co oznacza, że jeśli cel nie zostanie osiągnięty, założyciel projektu nie otrzyma zebranych funduszy.
Każdy kto rozpoczyna kampanię na kickstarterze musi określić swój finansowy cel (ile pieniędzy potrzebuje na realizację projektu) oraz termin jego osiągnięcia. Jeśli cel zostanie osiągnięty przed wyznaczonym terminem, zbiórka będzie trwać do pierwotnie założonego terminu zakończenia kampanii – nie ma górnego limitu finansowania.
Kickstarter pobiera 5% prowizji od każdej kampanii zakończonej sukcesem.
Do kogo skierowany jest Kickstarter?
Ze swoim projektem do kickstartera mogą zgłosić się mieszkańcy lub przedstawiciele firm ze:
Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Kanady, Australii, Nowej Zelandii, Holandii, Danii, Irlandii, Norwegii, Szwecji, Niemiec, Francji, Hiszpanii, Włoch, Austrii, Belgii, Szwajcarii, Luksemburgu, Hongkongu, Singapuru, Meksyku oraz Japonii.
Jak widzisz, nie ma wśród nich Polski. Nie oznacza to jednak, że będąc Polakiem nie możesz umieścić swojego projektu na kickstarterze.
Wystarczy, że zarejestrujesz firmę, w którymś z wyżej wymienionych krajów, np. Spółkę LTD w Wielkiej Brytanii lub staniesz się przedstawicielem takiej firmy (np. dyrektorem spółki). Spokojnie, to bardzo proste!
Kickstarter – jak zacząć?
Na początku upewnij się czy istnieje na świecie grupa osób, która z chęcią wesprze Twoje działania.
Jeżeli tak, kolejnym krokiem będzie rejestracja odpowiedniej działalności (np. brytyjskiej spółki LTD) przez którą będziesz mógł przyjąć finansowanie oraz zgłosić oficjalną kampanii na kickstarterze, o czym dowiesz się więcej z dalszej części artykułu.
Ważne jest, abyś miał świadomość kim są i czego oczekują odbiorcy Twojego produktu, niezależnie od tego, czy przygotowujesz album muzyczny czy innowacyjny system VR.
Szczególnie jeśli planujesz zrobić coś zupełnie nowego, coś o czym Twoi potencjalni odbiorcy nigdy wcześniej nie słyszeli, zacznij od prowadzenia bloga, kanału na YouTube lub strony na Facebooku, aby wzbudzić ich zainteresowanie.
Pamiętaj, kickstarter działa na zasadzie “all or nothing”, warto więc zacząć promocję projektu jeszcze przed rozpoczęciem kampanii.
Wszystko gotowe? Świetnie! Teraz czas na rejestrację projektu na stronie. Aby to zrobić musisz przygotować kilka informacji:
- Tytuł Twojej kampanii
- Film promocyjny
- Opis projektu i krótka biografia
- Cel i termin realizacji
- Przewidziane nagrody dla osób wspierających projekt
- Rachunek firmowy w celu wypłacenia funduszy
Tytuł
Zastanawiając się nad tytułem weź pod uwagę, że będzie to pierwszy element Twojej kampanii, z którym zetkną się potencjalni inwestorzy.
Tytuł powinien być krótki, przyciągać uwagę i wzbudzać ciekawość, tak aby po jego przeczytaniu ludzie chcieli dowiedzieć się więcej na temat Twojego pomysłu.
Zobacz listę najbardziej udanych zbiórek na kickstarterze i zwróć uwagę na ich tytuły.
Film promocyjny
Kickstarter nie narzuca Ci zasad, na bazie których powinieneś stworzyć film promocyjny. Najlepiej będzie jeśli dopasujesz go do charakteru Twojego projektu.
Jeśli szukasz wsparcia dla projektu artystycznego, który jest dla Ciebie czymś osobistym i wzbudza w Tobie wiele emocji, powiedz o tym w filmie – profesjonalna kamera ani skomplikowana obróbka nie będą w tym przypadku konieczne.
Jeśli jednak planujesz wprowadzić na rynek innowacyjną technologię i chcesz objaśnić potencjalnym inwestorom sposób jej działania, nie mając jeszcze prototypu – dobrym (choć nieco bardziej kosztownym) rozwiązaniem może być zatrudnienie grafika i stworzenie animacji prezentującej Twój wynalazek w akcji.
Opis i biografia
Na platformach crowdfundingowych przemawiasz do ludzi – nie do korporacji czy banków inwestycyjnych. Jeśli natrafili na Twój projekt to najprawdopodobniej przeglądają kickstarter w swoim wolnym czasie, interesuje ich dana dziedzina i nie boją się innowacji.
Interesuje ich kim jesteś, dlaczego decydujesz się poświęcić swój czas i energię na ten właśnie projekt i do czego prowadzić będzie jego realizacja.
Jakie korzyści mogą wynieść z tego inwestorzy? Dasz im rozrywkę w postaci krótkometrażowego filmu o podróżującym w czasie mistrzu sztuk walki, a może skonstruujesz lodówkę turystyczną godną XXI wieku? Przekaż im to w opisie swojej kampanii.
Cel i termin realizacji
Jak wcześniej wspominaliśmy każda kampania na kickstarterze musi określić cel i termin zakończenia.
Musisz oszacować jaka kwota będzie konieczna do realizacji i ewentualnego wprowadzenia na rynek Twojego projektu. Jeśli jest to bardziej kosztowne przedsięwzięcie i będzie wymagać dodatkowych inwestycji – określ koszty stworzenia prototypu.
Udana kampania crowdfundingowa, będzie świadczyć o zapotrzebowaniu na Twój produkt i znacznie ułatwi Ci przekonanie do niego inwestorów.
Kampanie na kickstarterze mogą trwać od 1 do 60 dni. Im szybciej osiągniesz cel, tym lepiej, jednak określając czas trwania kampanii powinieneś pozostać realistą. Im większe jest zainteresowanie Twoim produktem jeszcze przed rozpoczęciem zbiórki, tym krótszy może być jej czas.
Nagrody dla wspierających projekt
Dla tych, którzy zdecydują się wesprzeć Twój projekt możesz zaoferować nagrody. Wysokość wpłaty kwalifikującej się do otrzymania takiej nagrody jest dowolna. Możesz określić kilka rodzajów nagród, zależnie od wielkości inwestycji.
Dla inspiracji, spójrz na listę 96 pomysłów na nagrody przygotowaną przez kickstarter.
Rachunek firmowy w celu wypłacenia funduszy
Jeśli uda Ci się odnieść sukces z własną kampanią na kickstarterze, przyjdzie czas na najlepsze, czyli wypłacenie funduszy zebranych na platformie.
Wyżej wspomnieliśmy, że kickstarter funkcjonuje tylko w wybranych krajach i aby skorzystać z tej platformy, powinieneś zarejestrować spółkę, w którymś z tych krajów. Założenie spółki za granicą, na przykład spółki LTD w Wielkiej Brytanii jest bardzo proste, lecz aby spółka mogła sprawnie funkcjonować – musi ona posiadać własny rachunek firmowy.
Nie może to być rachunek zagraniczny należący do osoby fizycznej, ponieważ spółka ma własną osobowość prawną.
To by było na tyle! Pozostaje Ci już tylko założyć konto na kickstarter.com i rozpocząć swoją pierwszą kampanię. Powodzenia!
Jeśli masz jeszcze jakiekolwiek pytania skontaktuj się z nami lub umów na bezpłatną konsultację – z chęcią pomożemy.