+48 12 210 08 78 (pon-pt 9-20, sob 9-13) info@sovaaccounting.pl

Jeżeli zastanawiasz się czy warto rozpocząć sprzedaż swoich produktów we Francji lub szukasz wskazówek dotyczących mechanizmów rządzących tamtejszym rynkiem e-commerce, ten artykuł jest dla Ciebie.

Polsko-francuskie relacje handlowe

Francja to jeden z najbardziej uprzemysłowionych krajów świata, a równocześnie jeden z głównych partnerów handlowych Polski. Podobnie jak w przypadku Niemiec, polskie produkty są cenione na francuskim rynku za wysoką jakość w korzystnej cenie. Dodatkowo, francuski rynek jest bardzo chłonny i otwarty na zagranicznych przedsiębiorców.

Francja to czwarty największy odbiorca produktów z Polski. W eksportowanych towarach dominują towary przemysłowe wysoko-przetworzone, głównie urządzenia mechaniczne, pojazdy i sprzęt transportowy. Spory udział mają także przyrządy pomiarowe, narzędzia, sprzęt elektryczny oraz sprzęt obronny. Dodatkowo do Francji eksportuje się artykuły rolno-spożywcze (ekologiczne), produkty drewniane (meble, wyroby stolarskie) oraz wyroby hutnicze.

Regulacje prawne dotyczące eksportu do Francji

Polsko-francuskie relacje gospodarcze są regulowane przez prawa Unii Europejskiej dotyczące handlu wewnątrzunijnego. Dodatkowo jednak polskich przedsiębiorców obowiązują umowy dwustronne zawarte między państwami:

Warto wiedzieć

Zanim zaczniesz poważnie myśleć o sprzedaży swoich produktów na francuskim rynku musisz uświadomić sobie jak specyficzną grupą klientów są Francuzi. Spośród wszystkich obywateli Unii Europejskiej wyrażają oni największą niechęć do obcych języków. W większości europejskich krajów, posługując się językiem angielskim będziesz w stanie dotrzeć do swoich rozmówców. Jednak we Francji nie masz co liczyć na powodzenie w tej kwestii. Ta sama sytuacja ma miejsce w przypadku sprzedaży online. W związku z tym zagraniczny sprzedawca, który prezentuje ofertę swojego sklepu w języku innym niż francuski, nie ma szans na znalezienie klientów, co potwierdzają ogólnodostępne dane.

Francuski rynek e-commerce

E-commerce to jeden z najbardziej dynamicznie rozwijających się sektorów gospodarki we Francji. Sprzedaż online z każdym rokiem wzrasta i jest to trend utrzymujący się już od wielu lat. Według danych opublikowanych przez Francuską Federację ds. E-commerce i Sprzedaży na Odległość, w 2016 roku Francuzi wydali na zakupy online blisko 72 miliardy euro, a przeciętna kwota transakcji wyniosła 70 euro.

W 2016 roku 58% badanych dokonało zakupów online przynajmniej raz w miesiącu. Największą grupę e-klientów stanowią osoby z przedziału wiekowego 25-34 lata oraz posiadające wyższe wykształcenie. Natomiast najczęściej kupowanymi produktami we francuskich sklepach internetowych są ubrania (57%), dobra kultury, wiedzy i rozrywki (48%), buty (38%) oraz usługi turystyczne i podróżnicze (37%), czyli między innymi zakupy biletów i wynajem hoteli.

Preferencje francuskich klientów

Jaką formę wysyłki najczęściej wybierają Francuzi? W tej kwestii niczym nie różnią się oni od reszty europejskich klientów. Najbardziej popularną formą dostawy jest bowiem przesyłka do domu. 95% wszystkich e-sklepów funkcjonujących na terenie Francji oferuje tę opcję. Z każdym rokiem rośnie również popularność odbioru osobistego we wskazanym punkcie, już 2/3 sklepów online umożliwia wybór tego rozwiązania. Zwiększa się także liczba sprzedawców, którzy oferują przesyłkę ekspresową.

Najwygodniejszym sposobem zapłaty za zakupy online we Francji jest płatność kartą kredytową lub debetową. Szczególną popularnością cieszy się Carte Bleue, czyli karta debetowa dedykowana Francuzom. W przeciwieństwie do kart Visa czy Maestro, płatność za pośrednictwem Carte Bleue może przebiegać bez konieczności autoryzacji banku, którego klientem jest posiadacz karty.

Musisz pamiętać, że Francuzi są bardzo wymagającą grupą klientów, więc zawsze powinieneś oferować im jak najbardziej optymalne, z punktu widzenia klienta, rozwiązania.

Stosunek Francuzów do zakupów w zagranicznych sklepach

Jak wspomnieliśmy wyżej, wkraczając ze swoimi produktami na rynek francuski, musisz być świadomy konieczności prowadzenia komunikacji z klientem wyłącznie w jego rodzimym języku. Dlatego też jeżeli decydujesz się na otwarcie sklepu internetowego, którego klientami docelowo mają być Francuzi, wszelkie treści dostępne na platformie powinny być w języku francuskim. W przeciwnym wypadku, potencjalny klient zainteresowany zakupem Twojego produktu może to zainteresowanie stracić, na rzecz sklepu, którego oferta jest dla niego w pełni zrozumiała i spełnia jego oczekiwania.

Z przekonania Francuzów o ich wyższości nad innymi krajami wynika także fakt, że nie są oni tak entuzjastycznie nastawieni do zakupów u zagranicznych sprzedawców jak na przykład Brytyjczycy. Jednak w 2016 roku aż 43% obywateli Francji skorzystało z oferty sklepu internetowego innego niż rodzimy, co jest dobrą informacją z punktu widzenia zagranicznych przedsiębiorców.

Podsumowanie

E-commerce jest jednym z najszybciej rozwijających się sektorów francuskiej gospodarki. Wartość tego rynku z każdym rokiem będzie wzrastać. Pomimo faktu, iż Francuzi są bardzo wymagającymi klientami, kwoty, które zostawiają w e-sklepach  sprawiają, że prowadzenie sprzedaży online we Francji się opłaca.

Jeśli myślisz poważnie o rozpoczęciu swojej działalności na rynku francuskiego e-handlu, powinieneś zadbać o znalezienie wykwalifikowanego tłumacza, który będzie w stanie dostosować wszelkie regulaminy i formalne dokumenty do potrzeb klientów. Dodatkowo, warto aby za późniejszy kontakt z klientem odpowiadała osoba posługująca się w sposób biegły językiem francuskim, ponieważ to jedna z podstaw sukcesu na tamtejszym rynku.

Wszelkie formalne kwestie związane z prowadzeniem działalności online w kraju należącym do Unii Europejskiej opisaliśmy w tym artykule.

Sprzedaż online we Francji
5 (100%) 4 votes