Co to jest Inland Border Facility?
IBF to punkt odprawy śródlądowej w Wielkiej Brytanii. W tym wewnętrznym urzędzie celnym kontrole celne mogą odbywać się z dala od lokalizacji portowych. Usprawnia to proces odprawy towarzyszący przewożeniu towarów przez granice celne Zjednoczonego Królestwa.
Jak działają Inland Border Facilities?
Obiekty te działają jako rządowy urząd „wyjścia” w przypadku podróży wychodzących oraz rządowy urząd „przeznaczenia” dla podróży przychodzących. W IBF przewoźnicy mogą rozpocząć i zakończyć podróż podczas przemieszczania towarów do i ze Zjednoczonego Królestwa, w ramach Wspólnej Konwencji Tranzytowej (CTC – zwanej również tranzytem). Mogą być również wykorzystywane do kontroli podróży w ramach karnetów Admission Temporaire lub Temporary Admission (ATA), karnetów Transport International Routiers (TIR) oraz kontroli Konwencji o międzynarodowym handlu dzikimi zwierzętami i roślinami gatunków zagrożonych wyginięciem (CITES).
Kiedy trzeba stawić się w Inland Border Facility?
Do stawienia się w IBF zobowiązani są przewoźnicy, którzy przybyli do portu Dover, Eurotunnel lub Holyhead z, lub do UK oraz:
- Przewożą towary w ramach Wspólnej Konwencji Tranzytowej i nie korzystają ze statusu ACC (Authorised Consignor or Consignee) w celu rozpoczęcia lub zakończenia przewozów tranzytowych w ramach Wspólnej Konwencji Tranzytowej oraz otrzymali polecenie zgłoszenia się do miejsca, w którym towary te zostaną poddane kontroli.
- Przewożą towary, korzystając z dokumentu T1, nie posiadając statusu ACC. W procedurze celnej symbolem T1 oznacza się towary pochodzące z państw, które nie należą do Unii Europejskiej. Wwożąc na teren Wspólnoty właśnie taki towar, trzeba dokonać zgłoszenia tranzytowego T1
- z wyłączeniem żywych zwierząt przy użyciu karnetu ATA,
- z wyłączeniem żywych zwierząt objętych Konwencją o międzynarodowym handlu dzikimi zwierzętami i roślinami gatunków zagrożonych wyginięciem (CITES).
- Zostali przez system GVMS lub służby graniczne wytypowany do kontroli celnej.
Kiedy nie trzeba przyjeżdżać do Inland Border Facility?
W niektórych przypadkach wizyta w IBF nie jest konieczna. Do tych sytuacji zalicza się:
- przejazd pustym pojazdem,
- podróż do i z Wielkiej Brytanii przez inne porty niż Dover, Eurotunnel lub Holyhead,
- korzystanie ze statusu upoważnionego nadawcy lub odbiorcy (ACC – Authorised Consignor or Consignee),
- korzystanie z innych, nieobjętych Wspólną Konwencją Tranzytową, procedur importu lub eksportu, aby przewieźć towary do lub z Wielkiej Brytanii,
- transport żywych zwierząt, z wyjątkiem towarów priorytetowych Defra.
Jak wygląda wizyta w Inland Border Facility?
W pierwszej kolejności, aby dotrzeć na miejsce, należy kierować się lokalnym oznakowaniem rozmieszczonym wzdłuż strategicznych, głównych dróg. Przy wejściach i wyjściach z obiektu zamontowane są kamery z automatycznym rozpoznawaniem tablic rejestracyjnych. Monitorują one pojazdy przybywające oraz opuszczające teren w celu zarządzania ruchem i bezpieczeństwem.
Po dotarciu do celu zostanie przeprowadzona szybka kontrola wizualna pojazdu przez funkcjonariuszy ochrony w punkcie kontroli wjazdowej. Weryfikacja może na przykład obejmować sprawdzenie sprawności technicznej pojazdu oraz wskazanie, czy pojazd nie jest objęty zakazem w wyniku przeprowadzonej kontroli.
Następnie pracownicy obiektu skierują pojazd do pustej zatoki parkingowej, gdzie po zaparkowaniu należy wyłączyć silnik i pozostawić go w tym stanie aż do zakończenia kontroli. Jeśli przewożone towary zostały oznaczone jako „zatrzymane” w celu sprawdzenia zgodności, należy o tym poinformować personel recepcji po przyjeździe.
Kolejnym krokiem będzie zaniesienie niezbędnych dokumentów do recepcji oraz oczekiwanie na ich przetworzenie. Po zakończeniu kierowca otrzyma zatwierdzenie i pokwitowanie wyjścia, aby opuścić teren IBF. Możliwe będzie wówczas wyruszenie w dalszą drogę.
W przypadku braku zatwierdzenia należy postępować zgodnie z osobnym procesem wskazanym przez pracownika IBF.
Jakie dokumenty należy okazać w Inland Border Facility?
Aby sprawnie przeprowadzić kontrolę w IBF, należy uprzednio uzyskać dla każdej przesyłki od swojego agenta lub spedytora:
- lokalny numer referencyjny (LRN),
- wszystkie numery referencyjne zgłoszenia wywozowego (Numery MRN deklaracji eksportowej) lub numer referencyjny nadrzędnej przesyłki Master Unique Consignment Reference (MUCR) jeśli taki istnieje.
W przypadku wywozu towarów z terenu UK tj. eksportu, w IBF należy przedłożyć na piśmie numer LRN wraz ze wszystkimi numerami zgłoszenia wywozowego, aby otrzymać tranzytowy dokument towarzyszący (TAD).
W przypadku wwozu towarów na teren UK tj. importu, aby zakończyć odprawę przesyłki w urzędzie przeznaczenia, należy przedstawić dokument TAD oraz podać numer referencyjny (MRN) dla każdej przesyłki.
Ile trwa wizyta w Inland Boder Facility?
Szacujemy, że należy zaplanować od 1 do 2 godzin w placówce celem przejścia przez odprawę celną. Dlatego planując podróż, należy upewnić się, że ma się wystarczająco dużo czasu na omawiane kwestie administracyjne. Co ważne, obiekty są obsługiwane przez całą dobę, 7 dni w tygodniu.