Co to jest podatek celny?
Cło jest opłatą nakładaną na towary, gdy są one przewożone przez granice międzynarodowe. Najprościej mówiąc, jest to opłata, która jest nakładana na import i eksport towarów. Rząd wykorzystuje ją przede wszystkim do ochrony przemysłu krajowego przed napływem towarów znacznie tańszych, a tym samym wyjątkowo konkurencyjnym dla towarów wytwarzanych w kraju. Ostatecznie w obliczu możliwości organizacji wytworzenia towarów znacznie taniej, np. w krajach Azjatyckich, a następnie ich sprowadzenia do Anglii i ich dalszą sprzedaż, nieopłacalne staje się utrzymanie całej produkcji w kraju. Jest to poważne zagrożenie dla gospodarki danego kraju, dlatego wprowadzenie cła ma na celu niejako wyrównanie cen importowanych towarów z tymi wytworzonymi w Wielkiej Brytanii.
Państwo oczywiście wykorzystuje również cła do zwiększenia swoich dochodów i ogólnej regulacji przepływu towarów.
Kto płaci cło?
Do zapłaty cła, innych opłat administracyjnych oraz VAT-u zobowiązany może być sprzedawca lub kupujący. Strona odpowiedzialna za zapłatę jest określona w warunkach sprzedaży. Możliwe rodzaje warunków sprzedaży oraz zakres odpowiedzialności kupującego i sprzedającego określają międzynarodowe zasady Incoterms.
Obecnie w przypadku sprzedaży towarów między Polską a Wielką Brytanią najczęściej stosowane są dwie reguły powszechne: DDP, DAP oraz DPU.
Incoterms
DDP (ang. Delivered Duty Paid) to zasada niewątpliwie często preferowana przez kupującego, dlatego że w gruncie rzeczy zwalnia go z jakichkolwiek obowiązków. Oczywiście często sprzedawcy, wysyłając przesyłki na DDP, ostatecznie przenoszą koszty z góry na konsumenta. Zgodnie z regułą DDP to sprzedawca decyduje się przejąć wszystkie obowiązki kupującego wynikające z importu i wziąć je na swoje barki. W związku z tym sprzedawca jest odpowiedzialny za całościową organizację transportu, jego ubezpieczenia, wyładunku, doręczenia oraz za wszystkie obowiązki celne tj. odprawę eksportową, oraz importową. Za zapłatę cła, opłat i podatków odpowiedzialny jest zatem sprzedawca, nie kupujący.
DAP (ang. Delivered At Place) różni się wyłącznie od DDP aspektem celnym, bowiem wybierając regułę DAP przedsiębiorcy zgadzają się co do tego, że obowiązek zapłaty cła importowego powinien pozostać po stronie kupującego. Zatem sprzedawca nadal organizuje transport, jego ubezpieczenie, wyładunek i doręczenie towaru ”pod drzwi kupującego”, jednak zapłata cła, opłat i podatków wynikających z odprawy importowej, zostaje po stronie kupującego.
DPU (ang. Delivered At Place Unloaded) uwzględnia te założenia co DAP zmieniając jedynie element doręczenia, bowiem sprzedawca ma obowiązek dostarczyć towary jedynie do określonego miejsca rozładunku np. składu celnego.
Stawka cła, wysokość cła, od czego zależy?
Na ostateczną wysokość cła należną do zapłaty wpływa kilka czynników. Stawka cła jest różna w zależności od kraju, z jakiego i do jakiego wysyłany jest towar. Każdy kraj ma swoje własne przepisy celne i wytyczne. Drugim czynnikiem wpływającym na wysokość cła jest kraj pochodzenia towarów, który nie zawsze w pełni oddaje faktyczne miejsce wytworzenia produktu (np. sok wyciśnięty w kraju X z owoców pochodzących z kraju Y).
Ostatnim czynnikiem jest kod towarowy produktu. Kody towarów są standardową klasyfikacją produktów. Dostarczają szczegółowych informacji na temat towarów, takich jak: czym są, z czego są wykonane, jak są używane, a nawet jak są pakowane.
Podsumowanie
Wysyłając towary do Wielkiej Brytanii lub je sprowadzając, należy brać pod uwagę powstające obowiązki celne. Za procedury celne może być odpowiedzialny sprzedawca lub kupujący. Będzie to zależało od wybranych reguł Incoterms, które określają między innymi to, kto płaci cło lub kto płaci podatek VAT. Stawka cła zależy od kraju, do którego wysyłany jest towar, kraju pochodzenia towarów oraz kodu towarowego.