add_filter( 'wpforms_frontend_missing_assets_error_js_disable', '__return_true');

Cło Wielka Brytania

Unia Europejska, której jedną z reguł działania jest unia celna, gwarantowała swobodny przepływ towarów między krajami członkowskimi. To dlatego sprzedając towary z Polski do Niemiec, Francji czy Włoch przedsiębiorcy nie muszą martwić się o cło. Ponieważ jednak Wielka Brytania opuściła UE z końcem 2020 roku, obecnie przewóz towarów z i do UK obarczony jest obowiązkiem celnym.

Ten tekst przeczytasz w 3 minuty. Chciałbyś poruszyć ten lub inny temat z jednym z naszych ekspertów? Umów się na bezpłatną konsultację lub napisz do nas!

Co to jest podatek celny?

Cło jest opłatą nakładaną na towary, gdy są one przewożone przez granice międzynarodowe. Najprościej mówiąc, jest to opłata, która jest nakładana na import i eksport towarów. Rząd wykorzystuje ją przede wszystkim do ochrony przemysłu krajowego przed napływem towarów znacznie tańszych, a tym samym wyjątkowo konkurencyjnym dla towarów wytwarzanych w kraju. Ostatecznie w obliczu możliwości organizacji wytworzenia towarów znacznie taniej, np. w krajach Azjatyckich, a następnie ich sprowadzenia do Anglii i ich dalszą sprzedaż, nieopłacalne staje się utrzymanie całej produkcji w kraju. Jest to poważne zagrożenie dla gospodarki danego kraju, dlatego wprowadzenie cła ma na celu niejako wyrównanie cen importowanych towarów z tymi wytworzonymi w Wielkiej Brytanii.

Państwo oczywiście wykorzystuje również cła do zwiększenia swoich dochodów i ogólnej regulacji przepływu towarów.

Kto płaci cło?

Do zapłaty cła, innych opłat administracyjnych oraz VAT-u zobowiązany może być sprzedawca lub kupujący. Strona odpowiedzialna za zapłatę jest określona w warunkach sprzedaży. Możliwe rodzaje warunków sprzedaży oraz zakres odpowiedzialności kupującego i sprzedającego określają międzynarodowe zasady Incoterms.

Obecnie w przypadku sprzedaży towarów między Polską a Wielką Brytanią najczęściej stosowane są dwie reguły powszechne: DDP, DAP oraz DPU.

Incoterms

DDP (ang. Delivered Duty Paid) to zasada niewątpliwie często preferowana przez kupującego, dlatego że w gruncie rzeczy zwalnia go z jakichkolwiek obowiązków. Oczywiście często sprzedawcy, wysyłając przesyłki na DDP, ostatecznie przenoszą koszty z góry na konsumenta. Zgodnie z regułą DDP to sprzedawca decyduje się przejąć wszystkie obowiązki kupującego wynikające z importu i wziąć je na swoje barki. W związku z tym sprzedawca jest odpowiedzialny za całościową organizację transportu, jego ubezpieczenia, wyładunku, doręczenia oraz za wszystkie obowiązki celne tj. odprawę eksportową, oraz importową. Za zapłatę cła, opłat i podatków odpowiedzialny jest zatem sprzedawca, nie kupujący.

DAP (ang. Delivered At Place) różni się wyłącznie od DDP aspektem celnym, bowiem wybierając regułę DAP przedsiębiorcy zgadzają się co do tego, że obowiązek zapłaty cła importowego powinien pozostać po stronie kupującego. Zatem sprzedawca nadal organizuje transport, jego ubezpieczenie, wyładunek i doręczenie towaru ”pod drzwi kupującego”, jednak zapłata cła, opłat i podatków wynikających z odprawy importowej, zostaje po stronie kupującego.

DPU (ang. Delivered At Place Unloaded) uwzględnia te założenia co DAP zmieniając jedynie element doręczenia, bowiem sprzedawca ma obowiązek dostarczyć towary jedynie do określonego miejsca rozładunku np. składu celnego.

Stawka cła, wysokość cła, od czego zależy?

Na ostateczną wysokość cła należną do zapłaty wpływa kilka czynników. Stawka cła jest różna w zależności od kraju, z jakiego i do jakiego wysyłany jest towar. Każdy kraj ma swoje własne przepisy celne i wytyczne. Drugim czynnikiem wpływającym na wysokość cła jest kraj pochodzenia towarów, który nie zawsze w pełni oddaje faktyczne miejsce wytworzenia produktu (np. sok wyciśnięty w kraju X z owoców pochodzących z kraju Y). 

Ostatnim czynnikiem jest kod towarowy produktu. Kody towarów są standardową klasyfikacją produktów. Dostarczają szczegółowych informacji na temat towarów, takich jak: czym są, z czego są wykonane, jak są używane, a nawet jak są pakowane.

Podsumowanie

Wysyłając towary do Wielkiej Brytanii lub je sprowadzając, należy brać pod uwagę powstające obowiązki celne. Za procedury celne może być odpowiedzialny sprzedawca lub kupujący. Będzie to zależało od wybranych reguł Incoterms, które określają między innymi to, kto płaci cło lub kto płaci podatek VAT. Stawka cła zależy od kraju, do którego wysyłany jest towar, kraju pochodzenia towarów oraz kodu towarowego. 

5/5 - (18 votes)
Inland Border Facility – Punkt Odprawy Śródlądowej

Inland Border Facility – Punkt Odprawy Śródlądowej

Niniejszy artykuł został poświęcony tematowi Inland Border Facility. Dowiesz się z niego kiedy trzeba stawić się w Inland Border Facility,...
Read More
Jak obliczyć cło? Jak zapłacić cło do Wielkiej Brytanii?

Jak obliczyć cło? Jak zapłacić cło do Wielkiej Brytanii?

Wartość i rodzaj importowanych towarów determinują wysokość cła importowego. Ile wynosi cło w UK? Stawki cła w Wielkiej Brytanii obecnie...
Read More
Przepisy celne w UK

Przepisy celne w UK

Choć oficjalnie UK opuściła UE 01.01.2021 r., to zmiany w dotychczasowych zasadach regulujących wymianę handlową zachodziły i zachodzą etapami, stąd...
Read More
Dowód pochodzenia

Dowód pochodzenia

Dowód pochodzenia jest niezbędny do prawidłowego rozpoznania stawki cła właściwej dla przewożonego towaru. Istotnym czynnikiem wpływającym na tę stawkę jest...
Read More
Pochodzenie towarów

Pochodzenie towarów

Na potrzeby nakładania ceł importowych stosowane jest m.in. kryterium kraju pochodzenia sprowadzanego towaru. Kraj, z którego towary są pierwotnie wywożone,...
Read More
Zwolnienie z cła

Zwolnienie z cła

Cło jest opłatą nakładaną na towary podczas ich importu lub eksportu dokonywanego przez granice celne państwa. Rząd wykorzystuje cło przede...
Read More
Kody towarowe

Kody towarowe

Wielka Brytania opuściła Unię Europejską z końcem 2020 roku, dlatego obecnie przewóz towarów z i do UK obarczony jest obowiązkiem...
Read More
Cło Wielka Brytania

Cło Wielka Brytania

Unia Europejska, której jedną z reguł działania jest unia celna, gwarantowała swobodny przepływ towarów między krajami członkowskimi. To dlatego sprzedając...
Read More
GVMS – rejestracja | GMR | EORI GB | Government Gateway

GVMS – rejestracja | GMR | EORI GB | Government Gateway

Od 1 stycznia 2022 roku rozpoczęła się pełna kontrola nad importem z UE do UK. W związku z tym wraz...
Read More
Numer EORI – co to, komu jest potrzebny i jak go otrzymać?

Numer EORI – co to, komu jest potrzebny i jak go otrzymać?

Od 1 stycznia 2021 roku wszyscy przedsiębiorcy, którzy importują towary z UK lub eksportują towary do UK są zobowiązani do...
Read More
Import towarów do Wielkiej Brytanii

Import towarów do Wielkiej Brytanii

Czym jest import towarów? Najprościej rzecz ujmując import to zakup towarów (lub usług) za granicą i sprowadzenie ich do danego...
Read More
{"slide_show":3,"slide_scroll":1,"dots":"true","arrows":"true","autoplay":"true","autoplay_interval":3000,"speed":600,"loop":"true","design":"design-1"}

Śledzimy publikowane zmiany i wytyczne, co pozwala świadczyć usługi wysokiej jakości. Nasza oferta jest stale rozszerzana, tak by była dopasowana do zmieniających się wymogów. Przeprowadzimy Cię przez procesy, konieczne aby współpraca z brytyjskimi podmiotami przebiegała zgodnie z prawem.

Napisz do nas aby dowiedzieć się więcej

Pole obowiązkowe
Pole obowiązkowe
Pole obowiązkowe

Zadzwoń
PL: 12 210 08 78 (pon-pt 9-18)
GB: +44 1613 543 740 (pon-pt 9-18)

Wyślij E-mail
Formularz kontaktowy

Znajdź nas pod adresem
Office 46B, 182-184 High Street North, Londyn E6 2JA

Sprawdź opinie w google

Polityka Prywatności i Plików Cookies Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając z tej strony akceptujesz używanie cookies, zgodnie z Twoimi ustawieniami przeglądarki internetowej.
Zgoda