Polsko-niemieckie relacje handlowe
Niemcy są największą gospodarką Unii Europejskiej. Pod względem PKB zajmują 4. miejsce na świecie za USA, Chinami i Japonią. Stabilna sytuacja gospodarcza Niemiec sprawia, że rozpoczęcie sprzedaży na ich terenie, jest dla wielu polskich przedsiębiorców pierwszym krokiem w zdobywaniu europejskich rynków.
Niemcy to największy partner handlowy Polski, a także największy odbiorca polskich towarów eksportowych. Wartość polskiego eksportu do Niemiec stanowi 27% całego polskiego eksportu i procent ten z każdym rokiem wzrasta. Rynek zachodniego sąsiada jest przyjazny dla polskich przedsiębiorców przede wszystkim ze względu na stosunkową bliskość i łatwość dostępu. Natomiast polskie produkty są cenione przez niemieckich konsumentów za wysoką jakość w korzystnej cenie.
Struktura eksportu między Polską a Niemcami
Największą część polskiego eksportu do Niemiec, bo aż 34%, stanowią urządzenia mechaniczne i elektryczne, w tym 19,5% to pojazdy samochodowe i części do pojazdów samochodowych. Duży udział mają też wyroby szlachetne i nieszlachetne, aparatura odbiorcza dla telewizji, konstrukcje do budowy statków oraz miedź rafinowana (21%).
Znaczący udział w polskim eksporcie do Niemiec mają produkty rolno-spożywcze. Największą popularnością wśród niemieckich odbiorców cieszy się polskie mięso drobiowe, ryby, soki owocowe oraz pieczywo i produkty cukiernicze.
Niemiecki rynek e-commerce
Wartość rynku e-commerce w Niemczech z każdym rokiem wzrasta o kilka, czasem kilkanaście miliardów euro. Rynek niemiecki generuje aż 25% obrotu europejskiego handlu elektronicznego. W związku z tym Niemcy to jeden z najlepszych krajów, od których możesz rozpocząć sprzedaż za granicę.
W Niemczech ponad 65 milionów mieszkańców korzysta aktywnie z Internetu, z czego 54% dokonuje zakupów online. Prawa konsumentów w sieci chroni Dyrektywa konsumencka, wprowadzona w 2014 roku, która zawiera szereg zasad, do których powinni dostosować się e-sprzedawcy. Szczegółowe dane dotyczące zasad, którymi powinieneś się kierować wchodząc na rynek niemiecki są dostępne na stronie Niemieckiego Towarzystwa ds.E-commerce i Sprzedaży Wysyłkowej.
Rynek e-commerce w Niemczech, podobnie jak w innych krajach, skupia się głównie na sprzedaży odzieży, płyt, książek oraz drobnej elektroniki. Wzrasta również popularność zamawiania produktów spożywczych online.
Charakterystyka niemieckich klientów
Przeciętny niemiecki konsument wydaje około 2000 euro rocznie na zakupy w Internecie.Interesujących go produktów najczęściej szuka za pomocą wyszukiwarek internetowych (59%), na drugim miejscu znajduje się korzystanie z porównywarek cenowych (53%). Niemieccy konsumenci posiadają pełną świadomość zasad, którymi rządzi się rynek e-commerce, są tzw. smartshoperami, w związku z tym zanim rozpoczniesz sprzedaż swoich produktów na rynek niemiecki powinieneś w pełni poznać ich preferencje.
Podstawą sukcesu w dotarciu do potencjalnych klientów jest personalizacja oferty. Modele marketingowe powinny być w pełni dopasowane do grupy docelowej. Niemieccy e-sprzedawcy bardzo dużo uwagi poświęcają w tej kwestii kobietom i warto brać z nich przykład, ponieważ zakupów online w Niemczech dokonują głównie przedstawicielki płci żeńskiej. Ponad 70% kobiet dokonuje decyzji zakupowych na podstawie poleceń. Oznacza to, że wskaźnikiem jakości produktu są dla nich opinie blogerów, ambasadorów marki czy też znajomych oraz efektywność profili w mediach społecznościowych. Ta informacja powinna być szczególnie istotna jeśli planujesz rozpoczęcie sprzedaży online na terenie Niemiec za pośrednictwem własnego e-sklepu. Odpowiednie wypromowanie produktu przy użyciu mediów społecznościowych może znacząco przełożyć się na sprzedaż.
Zakupy mobilne i płatności online
Popularność zakupów mobilnych w Niemczech z każdym rokiem będzie wzrastać. Wynika to chociażby z faktu, że aż 26% klientów przed dokonaniem zakupu w sklepie stacjonarnym sprawdza cenę produktu w Internecie. W sytuacji gdy zakup online okazuje się bardziej korzystny, a e-sklep jest dopasowany do potrzeb urządzeń mobilnych, klient może niemal od razu zakupić towar. Dlatego też bardzo istotne jest, aby Twój sklep internetowy prawidłowo wyświetlał się na telefonach czy tabletach, a sfinalizowanie transakcji za pośrednictwem urządzenia było jak najbardziej uproszczone.
Najpopularniejszą formą dokonywania płatności online w Niemczech są szybkie przelewy. Na tę opcję decyduje się już 40% osób robiących zakupy w Internecie. Jednak duży odsetek klientów, bo aż 29%, wciąż decyduje się na przelew tradycyjny na konto. Jest to forma płatności, która z każdym rokiem będzie coraz rzadziej wybierana, należy jednak pamiętać aby uwzględnić ten fakt w organizowaniu swojej platformy.
Stosunek Niemców do zagranicznych sprzedawców
Jak pokazują dostępne dane, stosunek mieszkańców Niemiec do zakupów dokonywanych w zagranicznych sklepach jest jak najbardziej pozytywny. 42% badanych deklaruje, że dokonuje zakupów w zagranicznych e-sklepach, także w tych z Polski. Liczba niemieckich konsumentów, którzy dokonują zakupów za granicą z każdym rokiem wzrasta. Biorąc pod uwagę docenianą przez nich jakość polskich produktów, o której wspominaliśmy we wstępie, rynek niemiecki okazuje się być świetnym miejscem dla polskich przedsiębiorców na rozpoczęcie sprzedaży w Europie.
Warto jednak żebyś pamiętał, że niemieccy klienci są bardzo wymagający pod względem rozwiązań oferowanych przez e-sklepy. Powinieneś zadbać o to żeby Twoja strona była jak najbardziej zautomatyzowana. Bardzo istotną kwestią jest również zapewnienie możliwie najkrótszego czasu dostawy Twoich produktów. Dlatego też zanim wkroczysz na niemiecki rynek e-commerce postaraj się znaleźć rozwiązania, które będą dla Twoich klientów najwygodniejsze.
Sprzedaż za pośrednictwem portalu e-Bay
Gwarancją powodzenia w sprzedaży internetowej na terenie Niemiec jest oferowanie szybkiej i taniej przesyłki. Ważne jest aby firma kurierska, którą wybierzesz oferowała przesyłki zagraniczne w postaci najbardziej preferowanej przez klientów. Wybór odpowiedniego rozwiązania logistycznego, ma największe znaczenie w sytuacji gdy zamiast własnego sklepu online rozpoczniesz sprzedaż za pośrednictwem portali zakupowych takich jak eBay czy Amazon. Wówczas za ekspozycję produktów i sposób dokonywania zakupów będzie odpowiadała dana platforma, jednak w Twoim zakresie pozostanie dostarczenie przesyłki na czas i dbałość o zadowolenie klienta.
Zdecydowanie bardziej przyjaznym dla nowych sprzedawców jest eBay, dlatego też w dalszej części artykułu skupimy się na zasadach funkcjonowania tego portalu w Niemczech.
Wymagania, które należy spełnić chcąc sprzedawać na eBay.de
Pierwszym z warunków, które należy spełnić przed rozpoczęciem sprzedaży na niemieckim eBayu jest przejście przez 3-miesięczny okres karencji. Oznacza to, że dopiero po upływie 3 miesięcy od momentu założenia konta będziesz mógł sprzedawać swoje produkty w sposób nieograniczony. Kolejnym wymaganiem jest posiadanie aktywnego konta PayPal i połączenie go z kontem eBay.
Dość specyficznym wymogiem jest otrzymanie 10 pozytywnych komentarzy. Na początku swojej działalności na ebay.de możesz wystawić tylko 10 produktów, a więc aby spełnić powyższy wymóg należy sprzedać je wszystkie i uzyskać 100% pozytywnych komentarzy. Istnieje jednak sposób na obejście tego ograniczenia. Komentarze możesz uzyskać sprzedając na polskim eBayu, który w ostatnim czasie staje się coraz bardziej popularny.
Ostatnim wymaganiem dotyczącym sprzedaży jest posiadanie niezadłużonego konta, co oznacza, że powinieneś mieć uregulowane wszelkie zobowiązania wobec eBay.
O czym należy pamiętać rozpoczynając sprzedaż przez eBay?
Jak już wspominaliśmy wcześniej, niemieccy klienci są wymagającą grupą odbiorców. Jednym z głównych wymogów jakie stawiają oni zakupom za pośrednictwem portalu eBay jest oferowanie szybkiej i taniej wysyłki kurierskiej. Równie istotne jest dotrzymywanie polityki dotyczącej zwrotów, na podstawie której klienci mają prawo do 14-dniowego okresu zwrotu zakupionego towaru.
Uzyskując pozytywne opinie od zadowolonych odbiorców, wzmacniasz swoją pozycję na eBay, ponieważ oferty na portalu są pozycjonowane według satysfakcji klientów. Aby znajdować się na pierwszych listach wyników wyszukiwania powinieneś więc dbać o jak najwyższy standard obsługi, co przełoży się na stopniowe zwiększanie sprzedaży. Dodatkowo, warto żebyś pamiętał, że przygotowywanie opisów towarów w języku niemieckim jest absolutną podstawą.
Rozliczenia zagranicznej sprzedaży
Wszystkie najważniejsze kwestie dotyczące rozliczeń sprzedaży online dokonywanej w krajach Unii Europejskiej opisaliśmy w tym artykule. Kwestie dotyczące podatku VAT oraz sposobu rozliczania przychodu pochodzącego z zagranicznego e-handlu są uniwersalne dla wszystkich krajów wspólnoty. Najważniejszą rzeczą, o której zawsze powinieneś pamiętać jest wystawianie faktur. W obrębie UE istnieje obowiązek każdorazowego wystawiania faktury za zakupy online w walucie, w której towary zostały wystawione na sprzedaż (w przypadku Niemiec powinno to być euro).
Jeśli masz jakiekolwiek pytania dotyczące artykułu lub potrzebujesz porady w zakresie działalności online w Niemczech napisz do nas lub umów się na bezpłatną konsultację z jednym z naszych doradców.