Dropshipping – co musisz wiedzieć, zanim zaczniesz sprzedaż online? | Twój księgowy w UK

Jeżeli prowadzisz bądź planujesz otworzyć spółkę w branży dropshippingu i szukasz odpowiedzi specjalistów na najczęściej zadawane pytania, ten artykuł jest dla Ciebie.

Ten tekst przeczytasz w 3 minuty. Chciałbyś poruszyć ten lub inny temat z jednym z naszych ekspertów? Umów się na bezpłatną konsultację lub napisz do nas!

Artykuł przygotowaliśmy w formie Q&A. Jeśli więc najbardziej interesuje Cię odpowiedź na któreś z poniższych pytań, kliknij w odnośnik, a zostaniesz przeniesiony do odpowiedniej sekcji artykułu.

Dropshipping w UK – co to jest?

Dropshipping to model logistyczny sprzedaży towarów przez Internet, polegający na przeniesieniu procesu wysyłki na dostawcę. Twoja rola jako właściciela sklepu, sprowadza się do zbierania zamówień i przesyłania ich do dostawcy. 

To fragment naszego artykułu, kliknij, aby poznać podstawowe informacje o dropshippingu: Dropshipping – jak zacząć zarabiać na sprzedaży online? | Księgowość w UK.

Modele dropshippingu

I model – hurtownia pełni funkcję dostawcy towaru, a sklep internetowy rolę sprzedawcy dla klienta końcowego

II model – hurtownia pełni rolę sprzedawcy dla klienta, a sklep internetowy jest jedynie pośrednikiem

To fragment naszego artykułu, kliknij, aby poznać podstawowe informacje o dropshippingu: Dropshipping – jak zacząć zarabiać na sprzedaży online? | Księgowość w UK.

3. Jakie są zalety prowadzenia spółki LTD działającej w branży dropshippingu w Wielkiej Brytanii?

  • Twój biznes nie potrzebuje hurtowni czy magazynu w Polsce – możesz go prowadzić mając zarejestrowaną firmę w Wielkiej Brytanii. Jak to możliwe? Istnieją podstawy prawne pozwalające na takie rozwiązanie, a jednym z nich jest Konwencja o Unikaniu Podwójnego Opodatkowania między Polską a UK.
  • Jako dyrektor w spółce LTD możesz spokojnie mieszkać w Polsce, a z podatków rozliczać się w Wielkiej Brytanii.
  • Zarabiasz bez wychodzenia z domu, prowadząc swój biznes całkowicie zdalnie z dowolnego miejsca na świecie.
  • Twoja firma zyskuje prestiż dzięki adresowi wirtualnego biura w Londynie, który oprócz zarejestrowania spółki i prowadzenia księgowości, jesteśmy w stanie Ci zapewnić.

Jeśli zastanawiasz się czy biznes w Wielkiej Brytanii będzie dla Ciebie odpowiedni, sprawdź nasz artykuł Czy Spółka LTD jest dla Ciebie?

Czy zaczynając sprzedaż wysyłkową (dropshipping) muszę zakładać firmę?

W teorii możesz zacząć działać w branży dropshippingu bez posiadania własnej firmy. W jaki sposób? Prowadząc tzw. działalność nierejestrowaną. Wiąże się to jednak z wieloma restrykcjami i ograniczeniami, które – patrząc przyszłościowo – uniemożliwią Ci rozwój biznesu. Prowadzenie działalności nierejestrowanej wymaga spełnienia kilku kluczowych zasad: musisz działać w pojedynkę, oferować towary nieobjęte licencją ani koncesją, Twój miesięczny przychód (bez wliczania kosztów) nie może przekroczyć 50% minimalnego wynagrodzenia brutto (minimalne wynagrodzenie w 2022 r. wynosi 3010 zł brutto, czyli 50% to 1505 zł brutto), możesz zacząć prowadzić taką działalność pod warunkiem, że w okresie ostatnich 5 lat nie prowadziłeś działalności gospodarczej, a dochody rozliczasz jako osoba fizyczna w zeznaniu rocznym PIT-36 (według skali podatkowej).

Sam widzisz, że działalność nierejestrowana stawia zbyt wiele ograniczeń, zatem jeśli planujesz zacząć działać w branży dropshippingu, powinieneś założyć firmę. Będzie Ci to niezbędne np. do założenia kont firmowych na platformach sprzedażowych, takich jak: Allegro, eBay czy Amazon. Pamiętaj też, że hurtownie najczęściej podejmują współpracę jedynie z podmiotami gospodarczymi. Dzięki posiadanej firmie będziesz miał możliwość wystawiania faktur innym podmiotom, dzięki czemu nie stracisz potencjalnych kontrahentów. Posiadanie firmy wpływa także na wiarygodność i prestiż, przykładowo spółka prowadzona w pełni zdalnie, lecz zarejestrowana w Wielkiej Brytanii z całą pewnością przyciągnie do Ciebie więcej klientów niż gdybyś zdecydował się na sprzedaż towarów pod własnym nazwiskiem. 

Dropshipping na Allegro – czy muszę posiadać kasę fiskalną?

Prowadząc sprzedaż wysyłkową (dropshipping) na Allegro nie musisz posiadać kasy fiskalnej. Obowiązek wystawiania paragonów dotyczyłby Cię wyłącznie wtedy, gdybyś zdecydował się na zawieranie transakcji gotówkowych lub umożliwił klientom zapłatę za towary w posiadanym przez Ciebie terminalu płatniczym, przy pomocy karty. Te przepisy nie będą Cię dotyczyły, jeśli zdecydujesz się na sprzedaż w pełni internetową, w charakterze pośrednika sprzedaży, a nie jego właściciela, bez posiadania sklepu stacjonarnego, czyli tak jak zapewne planowałeś.

Pamiętaj jednak o kilku wyjątkach. Jeśli podejmiesz decyzję, aby na Allegro za pomocą dropshippingu sprzedawać takie towary jak:

  • Akcesoria fotograficzne,
  • Sprzęt radiowy,
  • Sprzęt telewizyjny,
  • Perfumy i wody perfumowane itp.

to wówczas masz obowiązek wystawienia klientowi paragonu w każdym przypadku, czyli, nawet wtedy, gdy nie nie zapłaci za towar gotówką, ani kartą.

Całą listę towarów znajdziesz w § 4. Rozporządzeniu Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 28 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Czy Urząd Skarbowy może mieć obiekcje co do spółki LTD pośredniczącej w sprzedaży na terenie Polski?

 Jak się pewnie domyślasz, to zależy. Zależy głównie od tego jaką strategię podejmie Urząd Skarbowy względem spółek LTD pośredniczących w sprzedaży na terenie Polski oraz od tego jak dobrze spółka LTD jest zabezpieczona pod względem prawnym. Pisząc o zabezpieczeniu mamy na myśli nie tylko publikowanie odpowiednich treści na aukcjach internetowych, spójność z regulaminami platform sprzedażowych czy umowami podpisanymi z hurtowniami. Z tego powodu ważne jest nie tylko nawiązanie współpracy z wykwalifikowanym biurem księgowym, ale także z kancelarią prawną. 

Przede wszystkim stosuj się do dwóch kluczowych zasad, aby zminimalizować ryzyko wątpliwości Urzędu Skarbowego, co do prowadzonej przez Ciebie działalności:

  1. Jeśli Urząd Skarbowy w Polsce uzna, że sprzedawcą towaru jest hurtownia, a spółka LTD pełni funkcję pośrednika, nie poniesiesz z tego tytułu żadnych konsekwencji.
  2. Gdyby jednak Urząd Skarbowy miał podstawy uznać, że spółka LTD jest sprzedawcą towaru i na pewnym etapie wchodzi w posiadanie towaru, to w takim wypadku konieczna byłaby rejestracja do VAT w Polsce.

Jeśli jesteś zainteresowany założeniem spółki LTD lub przeniesieniem do nas księgowości, sprawdź zakładkę Oferta lub napisz do nas.

Czy prowadząc spółkę LTD w modelu dropshippingowym muszę rejestrować się do VAT w Polsce?

Nie masz takiego obowiązku, jeśli formalnie nie jesteś właścicielem sprzedawanych towarów. Co to oznacza w praktyce? Jeśli Twoja spółka będzie działała jako pośrednik tzn. towar wysyłany jest bezpośrednio od dostawcy towaru do klienta ostatecznego, to nie będziesz zobowiązany do rejestracji do VAT w Polsce

Spójrzmy na odwrotną sytuację. Jeśli będziesz wysyłał towar z Polski bezpośrednio do klienta ostatecznego, to pojawi się  konieczność rejestracji do VAT w Polsce. Z tego powodu odradzamy podejmowania takich działań, żeby uniknąć konieczności rejestracji do VAT oraz aby nie było możliwości stwierdzenia zakładu na terenie Polski. Jeśli jeszcze nie wiesz czym jest zakład, przejdź do punktu Na co zwrócić uwagę przed założeniem spółki LTD naszego artykułu: Firma w Anglii.

Kluczem do sukcesu jest wypracowanie odpowiednich warunków współpracy z wybranym dostawcą.

Czy prowadząc spółkę LTD w modelu dropshippingowym muszę rejestrować się do VAT w Wielkiej Brytanii?

Decydując się na sprzedaż wysyłkową (dropshipping) z zagranicy bezpośrednio  do Wielkiej Brytanii bez użycia internetowych platform sprzedażowych (Amazon, eBay, Aliexpress itd.)  będziesz zobowiązany do rejestracji swojej spółki do VAT UK przed pierwszą sprzedażą, niezależnie od tego czy będziesz importował towary z Chin czy z Unii Europejskiej. Powyższe regulacje wynikają z Brexitu i zmiany przepisów w Wielkiej Brytanii od stycznia 2021 roku.

Wyjątek stanowi sytuacja, w której towary nie będą przekraczać kwoty 135 GBP, a podatek od sprzedaży będzie rozliczany przez hurtownię. Ważne jest jednak, aby towary były wysyłane bezpośrednio z Chin lub Unii Europejskiej do klienta ostatecznego w Wielkiej Brytanii, w taki sposób, aby faktury dla klienta ostatecznego były wystawione przez hurtownię, a nie przez Twoją spółkę.

Ile wynosi cło i VAT od importu w zależności od wartości przesyłek dostarczanych do Wielkiej Brytanii?

 W celu odpowiedzi na to pytanie najlepiej będzie rozpatrzyć kilka przypadków:

  1. Jeśli wartość przesyłek będzie niższa niż 135 GBP brutto, to VAT powinien zostać rozliczony w momencie sprzedaży.
  2. Jeśli jednak wartość przesyłek będzie wyższa niż 135 GBP brutto, to VAT powinien został opłacony na granicy w Wielką Brytanią.

Pamiętaj, że próg 135 GBP brutto dotyczy przesyłki towarów, czyli całej paczki, a nie jej poszczególnych pozycji. Nie obejmuje jednak kosztów transportu, ubezpieczenia czy innych podatków i opłat.

  1. Jeśli koszt przesyłki towaru przekracza 135 funtów, zamiast podatku VAT od dostawy będziesz musiał zapłacić podatek importowy na granicy, a także cło.
  2. Jeśli chodzi o cło, wynosi zero dla przesyłek o wartości poniżej 135 GBP. W przypadku przesyłek, które kosztują od 135 do 630 GBP, w większości przypadków będziesz musiał zapłacić 2,5%. W przypadku przesyłek powyżej progu 630 GBP stawka może być inna.

Mam spółkę LTD, zajmuję się dropshippingiem i jestem pośrednikiem sprzedaży czy mogę wystawić klientowi fakturę?

Zdecydowanie odradzamy takie działanie w opisanym modelu dropshippingu. Dlaczego? Wyobraź sobie taką sytuację: 

Jesteś dropshipperem w modelu pośrednictwa, nie wchodzisz w posiadanie produktu, zarabiasz tylko na prowizji od sprzedaży. Twoi niektórzy klienci domagają się wystawienia faktury na wystawiane przez Ciebie przedmioty, a nawet zrzucają, że niewystawienie faktury jest nielegalne.

Co należy zrobić w takiej sytuacji?

Wszelka odpowiedzialność za transakcję leży po stronie dostawcy, który również wystawia klientowi fakturę. Z uwagi na wybrany model dropshippingu nie ma takiej możliwości, aby fakturę wystawił pośrednik, czyli Ty, bez narażenia się na konsekwencje podatkowe.

Brytyjski Urząd Skarbowy HMRC mógłby uznać, że przychodem Twojej spółki jest nie tylko prowizja od sprzedaży, ale wartość całego przedmiotu – co mogłoby mieć dotkliwe skutki podatkowe.

Jeśli masz podobny problem i nie wiesz w jaki sposób bezpiecznie go rozwiązać, umów się na bezpłatną konsultację z jednym z naszych doradców.

Dropshipping a zwroty towarów – jak je realizować?

Pewnie zastanawiasz się w jaki sposób zorganizować tę część Twojego biznesu. Najprostszym rozwiązaniem jest zadbać o dobry opis produktów i faktyczną zgodność towaru z opisem, aby unikać zwrotów. Część sprzedawców np. na Aliexpress nie daje możliwości odesłania towaru.

Zauważ, że dobry i dokładny regulamin sklepu internetowego, to połowa sukcesu. Jeśli klient dokładnie otrzyma szczegółowy opis produktu, udokumentowany zdjęciami poglądowymi, to prawdopodobieństwo zwrotu znacząco spadnie.

Spółki, które prowadzą działalność gospodarczą w modelu dropshippingowym, rozwiązują temat zwrotów towarów na dwa sposoby:

  • zwroty realizowane są bezpośrednio do magazynu hurtownika (konieczne będzie zawarcie takiego punktu w umowie, podczas ustalania warunków współpracy z dostawcą);
  • poprzez wynajęcie magazynu zewnętrznego na terytorium UK (znacznie bardziej kosztowna opcja).

Jeśli zastanawiasz czy możliwa jest obsługa zwrotów towarów w Polsce, to niestety takie działanie stanowi przesłankę do stwierdzenia zakładu spółki LTD na jej terytorium, co mogłoby oznaczać w konsekwencji konieczność rejestracji oddziału spółki LTD w Polsce.

Dropshipping a Brexit – czy opłaca się zakładać spółkę LTD

Odpowiedź na to pytanie jest zależna od kilku czynników. Jeśli wiesz już co i komu chciałbyś sprzedawać, a dodatkowo znalazłeś potencjalnego dostawcę, z którym uda Ci się wypracować satysfakcjonujące warunki współpracy, to pozostaje pytanie czy spółka LTD jest dla Ciebie odpowiednia. Żeby ułatwić Ci odpowiedź na to pytanie przejdź do naszego artykułu: Czy Spółka LTD jest dla Ciebie?

Musisz wziąć pod uwagę kwestie takie jak Twój własny komfort, pewność i bezpieczeństwo. My jako biuro rachunkowe specjalizujące się w rejestracji i obsłudze spółek LTD, staramy się o zapewnienie Ci każdej z nich.

Na tym etapie najlepszym rozwiązaniem będzie umówienie się na bezpłatną konsultację z jednym z naszych ekspertów. Jeśli Twoja działalność nie powinna być prowadzona w takiej formie, to nie zaproponujemy Ci rejestracji spółki LTD. Sięgniemy wówczas po rozwiązania alternatywne, które będą najlepiej dopasowane do Twojego biznesu.

4.9/5 - (53 votes)

Śledzimy publikowane zmiany i wytyczne, co pozwala świadczyć usługi wysokiej jakości. Nasza oferta jest stale rozszerzana, tak by była dopasowana do zmieniających się wymogów. Przeprowadzimy Cię przez procesy, konieczne aby współpraca z brytyjskimi podmiotami przebiegała zgodnie z prawem.

Napisz do nas aby dowiedzieć się więcej

Pole obowiązkowe
Pole obowiązkowe
Pole obowiązkowe

Zadzwoń
PL: 12 210 08 78 (pon-pt 9-18)
GB: +44 1613 543 740 (pon-pt 9-18)

Wyślij E-mail
Formularz kontaktowy

Znajdź nas pod adresem
Office 46B, 182-184 High Street North, Londyn E6 2JA

Sprawdź opinie w google