Wolisz obejrzeć film na ten temat? Kliknij poniżej!
Dropshipping – co to jest? Jak zacząć sprzedawać online?
Dropshipping to coraz bardziej popularny model logistyczny sprzedaży towarów przez Internet, polegający na przeniesieniu procesu wysyłki na dostawcę. Dropshipping jest więc jedną z form outsourcingu (przekazywania części działalności przedsiębiorstwa do innych podmiotów) charakterystyczną dla sklepów internetowych. Twoja rola jako właściciela sklepu, sprowadza się do zbierania zamówień i przesyłania ich do dostawcy.Jedną z największych zalet, jakimi charakteryzuje się dropshipping, są dużo niższe koszty prowadzenia działalności. Nie musisz posiadać magazynu, a tym samym ponosić opłat za jego utrzymanie, składowanie i wysyłkę towarów, ponieważ fizycznie znajdują się one w hurtowni oferującej dropshipping.
Mylne jednak jest przeświadczenie, że rozpoczęcie działalności opartej na danym modelu nic nie kosztuje. Otóż, przynajmniej w początkowej fazie rozwoju Twojej działalności, musisz posiadać pewien kapitał – chociażby na marketing (np. profesjonalną stronę internetową, która przyciągnie klienta). Mitem jest również opinia, że prowadząc działalność wykorzystującą dropshipping, nie musisz się o nic martwić ani nic robić, ponieważ hurtownia zrobi wszystko za Ciebie.
W podstawowym modelu przenosimy na dostawcę tylko część działań związanych z zamówieniem – przyjęcie towaru, zapakowanie, wysyłkę oraz dbanie o asortyment i ofertę. Nikt nie będzie odbierał za Ciebie telefonów, odpisywał na maile, czytał raportów sprzedażowych, sprawdzał na bieżąco stanów magazynowych, wysyłał newsletterów, prowadził social media itp. Wszystkie czynności związane z pozyskiwaniem i utrzymywaniem klientów oraz budowaniem wizerunku Twojego sklepu, należą do Twoich obowiązków. W związku z tym, mimo sporego ułatwienia ze strony hurtowni, pozwalającego Ci na prowadzenie międzynarodowej działalności nawet z własnego mieszkania, pełną odpowiedzialność za funkcjonowanie Twojego biznesu ponosisz Ty.
Dropshipping w spółce LTD
Sprzedaż przez Internet jest jednym z najpopularniejszych powodów przenoszenia biznesu za granicę. Jeżeli większość bądź spora część Twoich klientów pochodzi z krajów innych niż Polska lub po prostu szukasz najbardziej opłacalnej formy prawnej dla swojej działalności, rejestracja firmy w Anglii będzie dla Ciebie czymś naturalnym. Prowadzenie sklepu internetowego może przebiegać według dwóch podstawowych zasad:
- towar kupujesz w hurtowniach, magazynujesz, sprzedajesz i wysyłasz do klientów – model sprzedaży tradycyjnej,
- stosujesz dropshipping, czyli podpisujesz umowę współpracy z magazynem, który realizuje za Ciebie wysyłkę towaru.
Posiadanie magazynu na terenie Polski komplikuje założenie spółki LTD – w tej sytuacji musiałbyś zarejestrować swoją firmę do VAT-u w Polsce albo zarejestrować oddział spółki LTD. Właśnie dlatego drugi model, wykorzystujący dropshipping, jest idealną opcją dla osób chcących sprzedawać przez Internet jako spółka LTD w UK.
Dropshipping – modele sprzedaży
Dropshipping może funkcjonować w różnych modelach, jednak poniżej omówimy dwa, z którymi możemy się spotkać najczęściej – zarówno jako klienci, jak i jako przedsiębiorcy prowadzący sklep internetowy.
I model – hurtownia pełni funkcję dostawcy towaru, a sklep internetowy rolę sprzedawcy dla klienta końcowego
W tym modelu hurtownia zawiera umowę sprzedaży z przedstawicielem sklepu internetowego, następnie przedstawiciel sklepu zawiera ją z klientem końcowym. Zamówienie trafia do hurtowni, która realizuje wysyłkę towaru. Zarabiasz tu na narzuconej przez siebie marży. Niekiedy zdarza się, że hurtownia rozpatruje także zwroty i reklamacje złożone przez klientów. Częściej jednak odpowiedzialność ta spada na właściciela sklepu.Należy pamiętać, że w przypadku wykorzystania tego modelu sprzedaży, zgodnie z art. 32 dyrektywy UE odnośnie VAT, sprzedawca podlega pod opodatkowanie VAT w Polsce.
II model – hurtownia pełni rolę sprzedawcy dla klienta, a sklep internetowy jest jedynie pośrednikiem
Klient e-sklepu kupując towar, zawiera transakcję sprzedaży nie z właścicielem sklepu, ale z hurtownią. Konsekwencją tego układu jest przyjęcie obowiązków, wynikających z umowy sprzedaży zawieranej na odległość przez hurtownię. Wszelka odpowiedzialność za transakcję leży po stronie dostawcy, który również wystawia klientowi fakturę. Twoja rola, jako właściciela sklepu internetowego, a tym samym pośrednika, sprowadza się jedynie do dbania o marketing i reklamę (np. wygląd strony internetowej sklepu, newsletter) czy też kwestie związane z kontami klientów założonymi na stronie.
W modelu tym hurtownia rozlicza się bezpośrednio z pośrednikiem, na podstawie spisanej wcześniej umowy – zarabiasz na prowizji. Wystawiając fakturę innej firmie za usługę pośredniczenia w sprzedaży, pośrednik nie podlega pod VAT w Polsce. Transakcje te podlegają pod odwrotne obciążenie. Niezależnie od wybranego przez Ciebie modelu, wymaga on dokładnego i odmiennego uregulowania w tzw. umowach o dropshipping. Bardzo ważne jest, aby w dokumentach zostały ujęte ustalenia dotyczące kluczowych spraw, takich jak tryb reklamacyjny oraz zwroty towarów, gdyż nieścisłości z nimi związane są jednymi z najczęstszych przyczyn niezadowolenia i utraty klientów.
Który model będzie odpowiedni dla spółki LTD?
Oba modele, które wyżej zaprezentowaliśmy są odpowiednie pod brytyjskie standardy. O tym, które rozwiązanie będzie lepsze dla Ciebie, decyduje przede wszystkim charakter prowadzonej przez Ciebie działalności oraz Twoja indywidualna sytuacja biznesowa. Jednak z punktu widzenia rozliczeń, najwygodniejszą formą będzie wykorzystanie pośrednictwa – wystawiając innej firmie fakturę za usługę pośredniczenia w sprzedaży, nie podlegasz pod VAT w Polsce. Transakcje te podlegają pod odwrotne obciążenie. Natomiast, w przypadku wykorzystania pierwszego modelu sprzedaży, zgodnie z art. 32 dyrektywy UE odnośnie VAT, podlegasz pod opodatkowanie VAT w Polsce. Co więcej, nie obowiązuje tutaj żaden próg – rejestracja do podatku VAT konieczna jest już z datą pierwszej sprzedaży.
Dlaczego warto spróbować dropshippingu przez spółkę LTD?
Po pierwsze, brytyjskie prawo jest zdecydowanie bardziej przejrzyste i stabilne niż prawo w Polsce, nawet biorąc pod uwagę wszelkie niejasności związane z Brexitem. Oznacza to również większy komfort prowadzenia firmy na Wyspach. W rankingu łatwości prowadzenia biznesu Wielka Brytania zajęła 9. miejsce, Polska z kolei uplasowała się na 33. pozycji (m.in za Azerbejdżanem, Rwandą i Kazachstanem).
Po drugie, jeśli chodzi o same kwestie księgowe i rozliczenia zbrytyjskim urzędem skarbowym, czyli HMRC – nie ma tu mowy o konfliktujących decyzjach i interpretacjach lokalnych urzędów. Wszystko to jest w Wielkiej Brytanii zcentralizowane, co oznacza, że jeśli HMRC wydaje określoną interpretację lub wytyczne dotyczące rozliczenia konkretnych transakcji, możesz mieć pewność, że na terenie całej Wielkiej Brytanii będą obowiązywały te same praktyki.
Ile kosztuje i ile trwa założenie spółki LTD?
Rejestracja Spółki Limited z naszą pomocą trwa do 3 dni roboczych. Koszt rejestracji to:
- 100 GBP netto dla osób posiadających NIN,
- 160 GBP netto dla osób bez NIN
Więcej informacji na temat rejestracji i księgowości dla spółki LTD znajdziesz w zakładce Oferta.
Na koniec, czy to najlepsza opcja dla każdego biznesu? Nie. Jak pisaliśmy we wcześniejszych sekcjach artykułu – musisz się zastanowić gdzie najwygodniej będzie się prowadziło Twój konkretny biznes.
Jeśli więc prowadzisz sklep internetowy i chciałbyś przenieść firmę do Anglii bądź planujesz rozpoczęcie takiej działalności i zastanawiasz się jak zacząć, napisz do nas lub umów się na bezpłatną konsultację z jednym z naszych doradców. Chętnie pomożemy!