MTD
Making Tax Digital to dostarczona przez HMRC nowoczesna, cyfrowa obsługa podatkowa dla firm i ich agentów. MTD ma na celu ułatwić firmom uzyskanie właściwych wyliczeń podatkowych oraz wspierać ich plany finansowe, oszczędzając tym samym czas, który mogliby poświęcić na maksymalizację ich możliwości biznesowych. Docelowo oczywiście MTD ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego w zakresie wszystkich rozliczeń podatkowych.
Jak podaje HMRC przejście na technologię cyfrową wspiera również produktywność biznesu co potwierdza Enterprise Research Center (2018), stwierdzając, iż internetowe oprogramowanie księgowe dla mikro przedsiębiorstw zapewnia wzrost ich produktywności o 11,8%.
Kogo dotyczą zmiany związane z MTD?
Docelowo Making Tax Digital ma objąć całość rozliczeń podatkowych osób fizycznych i prawnych z urzędem skarbowym, natomiast na tę chwilę został on wprowadzony wyłącznie w zakresie rozliczeń podatku VAT.
Już od 2019 roku obowiązek podpięcia systemu księgowego do MTD dotyczył podmiotów, które przekroczyły VAT Threshold, natomiast w związku z wprowadzonymi zmianami wraz z 01.04.2022 już wszystkie podmioty zarejestrowane na VAT GB są do tego zobowiązane.
Obowiązek ten dotyczy zarówno podmioty krajowe jak np. spółki Limited czy Self-Employed, jak i podmioty zagraniczne (na przykład polskie działalności jednoosobowe bądź spółki z o.o.), które są lub planują zarejestrować się na VAT w Wielkiej Brytanii.
Co się zmieniło w praktyce?
Początkowo, po wprowadzeniu zmian firmy, które same prowadziły swoją księgowość lub agenci księgowi w imieniu tychże firm musieli wnioskować o podpięcie wykorzystywanego systemu księgowego do systemu MTD. Obecnie, wszystkie firmy są automatycznie podpinane do MTD wraz z rejestracją do VAT. Aby móc skłądać deklaracje, konieczne jest posiadanie programu, który jest kompatybilny z system urzędowym i spełnia wszystkie wymogi MTD. Jeżeli używa się kilku programów, należy je połączyć.
Wymogi MTD wymuszają na podmiotach odpowiednie dokumentowanie transakcji oraz późniejsze przechowywanie dokumentacji w formie cyfrowej.
Jakie informacje należy przechowywać w formie cyfrowej?
- Nazwa firmy, adres i numer VAT UK.
- Informacje na temat programów VAT, z których spółka korzysta (np. flat rate scheme).
- Kwoty VAT od sprzedaży towarów i usług (od dokonanych dostaw).
- Kwoty VAT od otrzymywanych towarów i usług, na przykład wszystkie zakupy (otrzymane dostawy).
- Informacje na temat zmian/modyfikacji w kwotach deklaracji VAT.
- Informacje na temat momentu opodatkowania (tj. date of supply lub tax point) i wartość dostawy (wartość bez VAT) dla sprzedaży i zakupów dokonywanych przez spółkę. Więcej o tym co to tax point na stronie VAT record keeping.
- Informacje na temat stawek VAT dla transakcji sprzedażowych i zakupowych.
- Transakcje odwrotnego obciążenia (reverse charge).
- Całkowite dzienne przychody brutto, jeśli korzysta się z retail scheme.
- Informacje na temat przedmiotów, od których można ubiegać się o zwrot podatku VAT, w przypadku gdy spółka korzysta z Flat Rate Scheme.
- Całkowitą sprzedaż i podatek VAT od tej sprzedaży, jeśli spółka handluje złotem i korzysta z programu Gold Accounting Scheme.
- Kopie dokumentów dotyczących wykonywanych w imieniu spółki:
– zbiórek pieniędzy na cele charytatywne wykonywanych przez wolontariuszy,
– transakcji wykonywanych przez firmy trzecie,
– płatności w kasie wykonywane przez pracowników.
Taką dokumentację należy przechowywać przez co najmniej 6 lat. W sytuacji gdy spółka wyrejestruje się z VAT, nie musi już przechowywać dokumentacji w formie wymaganej przez MTD, ale musi zachować digital record za okres, w którym była zarejestrowana do VAT.
Making Tax Digital w pigułce
- Od 01.04.2022 r. wszystkie podmioty zarejestrowane na VAT muszą stosować wytyczne MTD.
- Obecnie wszystkie podmioty zarejestrowane do VAT są automatycznie podpinane pod MTD
- Zmiany dotyczą zarówno brytyjskich, jak i zagranicznych podmiotów (np. polskich firm będących na VAT UK).
- Należy sprawdzić, czy wykorzystywany dotychczas program księgowy jest kompatybilny z MTD i ewentualnie dokonać jego zmiany.
- Obowiązkowe jest przechowywanie odpowiedniej dokumentacji w programie księgowym już od pierwszego kwietnia br.
- Dokumentacja ta musi być przechowywana przez co najmniej 6 lat.
Więcej szczegółowych informacji można znaleźć jak zawsze na urzędowej stronie gov.uk. Poniżej kilka przydatnych stron:
VAT records for Making Tax Digital,
VAT Notice 700/22: Making Tax Digital for VAT,
Klienci SOVA Accounting nie muszą obawiać się o zmiany związane z MTD, gdyż w całości dbamy o to, aby księgowość była prowadzona zgodnie z obowiązującymi wymaganiami.
Jeżeli jednak prowadzisz księgowość swojej formy samodzielnie i obawiasz się zmian związanych z MTD skontaktuj się z nami, chętnie opowiemy Ci, jak u nas wygląda prowadzenie księgowości!