VAT – podstawowe problemy Wielka Brytania

Sprzedaż swoich usług czy towarów do Wielkiej Brytanii często wiąże się z koniecznością dokonania rejestracji firmy do VAT UK oraz składania deklaracji VAT Return. Brak terminowej rejestracji, spóźnienie lub niezłożenie deklaracji VAT return, błąd na deklaracji czy zapłata nieodpowiedniej stawki VAT to czynności sprzeczne z brytyjską literą prawa, które podlegają karom finansowym. Poniższy artykuł został poświęcony tym błędom, z którymi najczęściej spotykamy się w naszej praktyce księgowej.

Ten tekst przeczytasz w 3 minuty. Chciałbyś poruszyć ten lub inny temat z jednym z naszych ekspertów? Umów się na bezpłatną konsultację lub napisz do nas!

Rejestracja do VAT po terminie

W pierwszej kolejności istotne jest określenie, w jakich sytuacjach należy dokonać rejestracji na VAT w Wielkiej Brytanii. Wspominaliśmy o tym już w wielu artykułach, natomiast poniżej w punktach przybliżymy te najczęściej występujące:

Dla podmiotów spoza UK

  • sprzedaż towarów poprzez własny sklep internetowy do UK z wysyłką z Polski o wartości nieprzekraczającej 135 GBP netto;
  • sprzedaż towarów do UK z wysyłką z magazynu położonego na terenie UK (np. Amazon FBA);
  • sprzedaż towarów do UK z Polski gdy wysyłka odbywa się zgodnie z regułą DDP;
  • sprzedaż tzw. digital services do konsumenta indywidualnego z UK;
  • świadczenie usług transportowych w całości wykonywanych na terenie UK dla klienta indywidualnego.
  • świadczenie usług transportowych, które częściowo wykonywane są na terenie UK dla klienta indywidualnego (usługodawca może wtedy ubiegać się o zwolnienie z rejestracji, ponieważ ma wtedy zastosowanie stawka 0% VAT).
  • sprzedaż z terenu Polski (lub innego kraju UE) przez OMP lub bez OMP towarów podlegających pod akcyzę
  • sprzedaż usług opodatkowanych na terenie UK, osobom niezarejestrowanym do VAT w UK lub nieposiadającym siedziby w UK (np. usługi związane z gruntem – budynek na terenie UK) – więcej wyjątków znajdziesz tutaj: 6.4 Special rules

O sprzedaży towarów do UK szerzej pisaliśmy w artykule Sprzedaż towarów do Wielkiej Brytanii a VAT, natomiast usługom transportowym został poświęcony artykuł Usługi transportowe do Wielkiej Brytanii.

Dla podmiotów z UK

  • Całkowity obrót podlegający opodatkowaniu za ostatnie 12 miesięcy przekracza kwotę 90 000 funtów (próg VAT),
  • spodziewasz się, że Twój obrót podlegający opodatkowaniu przekroczy kwotę 90 000 funtów w ciągu najbliższych 30 dni.

Rozpoznanie okoliczności zobowiązujących dany podmiot do rejestracji na VAT w UK to pierwszy etap, kolejnym jest naturalnie sama rejestracja. Podmiot spoza UK dokonujący dostaw podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT zobowiązany jest do rejestracji w terminie 30 dni od zaistnienia zdarzenia, lub w chwili przewidywania, iż nastąpi ono w ciągu najbliższych 30 dni.

Jeśli nie zarejestrujesz się jako płatnik podatku VAT w Wielkiej Brytanii, kiedy jest to wymagane, HMRC (brytyjski urząd skarbowy) może zarejestrować Cię bez Twojej zgody oraz naliczyć karę. Wysokość kary ustalana jest jako procent należnego podatku VAT netto, od dnia, w którym powinieneś się zarejestrować, do dnia, w którym:

  • złożyłeś wniosek o rejestrację w HMRC,
  • urząd stwierdzi, iż jesteś zobowiązany do rejestracji.

Procent różni się w zależności od tego, o ile spóźniłeś się z rejestracją, a minimalna kara wynosi 50 GBP


W przypadku poważnych przestępstw na tle podatku VAT sprawa zostanie zbadana, a HMRC może wszcząć przeciwko Tobie postępowanie karne. Więcej informacji można znaleźć w dokumencie VAT 700/41: kara za spóźnioną rejestrację.

Dodatkowe kary związane z rejestracją do VAT UK

Urząd wyszczególnia dodatkowe kary w przypadku gdy:

  • Urząd odkryje, że podmiot powinien zostać zarejestrowany z wcześniejszą datą – powstanie konieczność zapłaty podatku VAT od dostaw opodatkowanych, które wykonałeś od tej daty. Może również zostać naliczona dodatkowa kara.
  • Informacja do urzędu o konieczności rejestracji zostanie przekazana za późno – może zostać naliczona kara w wysokości kwoty podatku VAT, który powinien zostać opłacony.
  • Intencjonalne unikanie rejestracji do VAT – można zostać obciążonym karą równą kwocie VAT, która powinna zostać opłacona. W przypadku poważnych wykroczeń sprawa zostanie zbadana, a HMRC może wszcząć postępowanie karne.

Zmiana danych podmiotu

W przypadku zmiany danych podmiotu należy powiadomić HM Revenue and Customs w ciągu 30 dni o wszelkich zmianach*:

  • nazwy, nazwy handlowej lub głównego adresu Twojej firmy,
  • księgowego lub agenta, który zajmuje się Twoim VAT,
  • członków spółki partnerskiej lub nazwy lub adresu domowego któregokolwiek ze wspólników

*W przypadku zmiany danych banku należy powiadomić urząd z wyprzedzeniem 14 dni.

Jeżeli terminy nie zostaną dotrzymane urząd może naliczyć kary.

Należy mieć na uwadze również, iż w niektórych przypadkach dokonanie zmiany danych może zrodzić konieczność wyrejestrowania lub przeniesienia rejestracji VAT.

Błędy związane z deklaracjami i płatnością VAT

HM Revenue and Customs odnotowuje „nieuiszczenie należności” jeśli:

  • nie otrzyma deklaracji VAT Return w terminie,
  • pełna zapłata podatku VAT należnego nie wpłynęła na ich konto w terminie.

Złożenie deklaracji po terminie:

Za każdym razem, gdy nie dotrzymasz terminu, otrzymasz punkt karny*. Po osiągnięciu pewnego progu punktów, urząd naliczy karę* w wysokości 200 funtów. Urząd będzie informował zarówno o naliczonych punktach jak i karach.

Próg jest określany na podstawie częstotliwości składanych deklaracji i regulowania zobowiązań:

  • Dla okresów rocznych, osiągnięcie progu 2 punktów powoduje naliczenie kary.
  • Dla okresów kwartalnych (włączająć MTD dla ITSA), osiągniecie progu 4 punktów powoduje naliczenie kary.
  • Dla okresów miesięcznych, osiągniecie progu 5 punktów powoduje naliczenie kary.

Gdy osiągniesz odpowiedni dla niego próg, zostanie naliczona kara za dane niewykonanie w terminie, a także za każde kolejne, ALE suma jego punktów po osiągnięciu progu już nie będzie wzrastać przy kolejnych niedotrzymaniach terminu.

Jeśli masz do złożenia zarówno deklarację VAT, jak i deklarację ITSA, tworzone są dwie osobne pule punktów. Punkty w ramach tych dwóch puli nie łączą się i nie wpływają na siebie wzajemnie.

*HMRC ma prawo, aby nie naliczać punktów ani nakładać kary, jeśli uzna to za stosowne w danych okolicznościach. 

Co w przypadku kilku uchybień w ciągu miesiąca?

Jeśli w ciągu miesiąca miały miejsce dwa lub więcej uchybień, ale w ramach jednego obowiązku, za ten miesiąc podatnik otrzyma tylko jeden punkt za nie wszystkie. Ma to na celu ochronę podatnika przed zbyt gwałtownym wzrostem liczby punktów.

Po jakim czasie punkty się zerują?

Po okresie dwóch lat, licząc od miesiąca następującego po miesiącu, w którym rozpoczęto naliczanie punktów. Przekroczenie progu nie powoduje wyzerowania punktów.

W przypadku osiągnięcia progu punktów, od którego naliczana jest kara, punkty zostaną wyzerowane po łącznym spełnieniu przez podatnika następujących warunków:

  • terminowe składanie wszystkich deklaracji przez tzw. “okres zgodności (period of compliance)”. Okres zgodności w przypadku deklaracji rocznych wynosi 24 miesiące, deklaracji kwartalnych – 12 miesięcy, a w przypadku deklaracji miesięcznych – 6 miesięcy.
  • złożenie wszystkich deklaracji, które były wymagane w okresie ostatnich 24 miesięcy (nie ma tu znaczenia ich początkowe opóźnienie) 

Limity czasowe

HMRC nie może przyznawać punktów za opóźnienia po upływie pewnego limitu czasowego od momentu, w którym opóźnienie zaistniało. W przypadku deklaracji rocznych limit ten wynosi 48 tygodni, deklaracji kwartalnych – 11 tygodni, a w przypadku deklaracji miesięcznych – 2 tygodnie.

HMRC będzie mogło nałożyć karę finansową za opóźnienia w złożeniu deklaracji w okresie nieprzekraczającym dwóch lat od momentu, w którym zaistniało opóźnienie.

Jeśli Trybunał anuluje podatnikowi punkt lub karę finansową, HMRC może w ciągu 12 miesięcy od tej decyzji przyznać punkty, których nie przyznał wcześniej w związku z przekroczeniem progu. Ten sam termin na nałożenie kary (12 miesięcy od odkrycia nieprawidłowości) stosuje się, kiedy urząd odkryje nieprawidłowości, o których wcześniej nie wiedział.

Kary za opóźnienia w płatnościach:

Pierwsza kara 

Podatnik nie otrzyma kary, jeśli płatność zostanie wykonana do 15 dni po upływie terminu. Po piętnastym dniu naliczana jest pierwsza kara, stanowiąca 2% podatku pozostającego do zapłaty na dzień 15. 

Jeśli po dniu 30, podatek nadal nie jest w pełni opłacony, kara będzie równa karze pierwszej, powiększonej o 2% podatku pozostającego do zapłaty na dzień 30 (czyli zazwyczaj będzie to po prostu 4% pozostającego podatku). 

Druga kara

Jeśli na dzień 31 podatek nadal jest niezapłacony, to aż do momentu jego całkowitej spłaty, codziennie będzie naliczana dodatkowa kara w wysokości rocznej stopy 4% od kwoty pozostającej do zapłaty. Kara ta będzie wyliczona gdy zaległe saldo zostanie spłacone w całości lub zostanie uzgodniony plan płatności.

Wstrzymanie naliczania kar i ustalenie czasu spłaty

Istnieje możliwość złożenia wniosku o ustalenie czasu spłaty (Time-to-Pay Agreement) i dzięki temu urząd może wstrzymać naliczanie dalszych kar. Działanie tego systemu przedstawia tabela:

Przykładowo: Podatnik nie zapłacił podatku w wysokości 1 000 GBP. W dniu 11 zawiera z urzędem porozumienie o ustaleniu czasu spłaty. W konsekwencji jest to traktowane w taki sposób, jakby zapłacił podatek w dniu 11, czyli nie płaci żadnej kary. 

Jeśli porozumienie zostałoby zawarte w dniu 20, podatnik byłby traktowany, jakby zapłacił podatek w dniu 20, czyli ma do zapłaty karę w wysokości 2% niezapłaconego podatku. 

Jeśli podatnik zawrze porozumienie w dniu 40, kara druga przestanie być naliczana, a dodatkowa kara zostanie ustalona tylko dla dni od 31 do 40.

W każdym z tych przypadków odsetki za zwłokę (LPI)** nadal będą naliczane od wszelkich zaległych kwot.

**LPI (Late Payment Interest) – odsetki za zwłokę, działające niezależnie od systemu kar za opóźnione płatności, dlatego naliczane są także od kwot objętych Time-to-Pay Agreement.

Podsumowanie

Każdy przedsiębiorca zdaje sobie sprawę z obowiązujących go przepisów prawnych w kraju, w którym zarejestrowana jest jego działalność, natomiast musi pamiętać również o tych obowiązkach, jakie mogą go dotyczyć ze względu na utrzymywane kontakty handlowe w innych krajach. W Wielkiej Brytanii najczęściej spotykamy się z obowiązkami wynikającymi z przepisów o VAT, a zatem z rejestracją na VAT i późniejszym rozliczaniem się z tegoż podatku. HMRC jak każdy urząd skarbowy odpowiedzialny jest m.in. za kontrolę podejmowanych działań przez podmioty  gospodarcze w kontekście dostosowywania się do postawionych wymagań. 

W UK kary najczęściej określane są jako procent od nieuiszczonej należności tj. VAT należnego, a wartość procentu zależy np. od długości okresu, jakiego dotyczy dana wartość VAT należnego, samej wysokości VAT należnego, jak i ilości przewinień w danym okresie czasu.

Przewinienia podlegające karze to:

  • nieterminowa rejestracja,
  • spóźnienie lub niezłożenie deklaracji VAT,
  • brak opłacenia całości należnego VAT we wskazanym terminie,
  • przekazanie błędnych informacji na deklaracji,
  • niepoinformowania HMRC o zaniżonej wartości oszacowanego przez organ VAT należnego (przesłane assessment-y),
  • złożenie deklaracji w niepoprawnej formie.

Tak jak nie należy być opieszałym w dopełnieniu swoich standardowych obowiązków podatkowych, tak tym bardziej należy niezwłocznie reagować na upomnienia ze strony HMRC, dlatego też jeżeli Twoją firmę spotkało któreś z opisanych zdarzeń, skontaktuj się z nami, a postaramy się pomóc.

5/5 - (7 votes)

Śledzimy publikowane zmiany i wytyczne, co pozwala świadczyć usługi wysokiej jakości. Nasza oferta jest stale rozszerzana, tak by była dopasowana do zmieniających się wymogów. Przeprowadzimy Cię przez procesy, konieczne aby współpraca z brytyjskimi podmiotami przebiegała zgodnie z prawem.

Napisz do nas aby dowiedzieć się więcej

Pole obowiązkowe
Pole obowiązkowe
Pole obowiązkowe

Zadzwoń
PL: 12 210 08 78 (pon-pt 9-18)
GB: +44 1613 543 740 (pon-pt 9-18)

Wyślij E-mail
Formularz kontaktowy

Znajdź nas pod adresem
Office 46B, 182-184 High Street North, Londyn E6 2JA

Sprawdź opinie w google