Od momentu wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej wymiana handlowa z tymże państwem uległa znaczącym zmianom. Brexit oznaczał opuszczenie jednolitego rynku oraz Unii Celnej, jaka łączy państwa członkowskie UE a to pociągnęło za sobą daleko idące zmiany w obowiązujących zasadach przewozu towarów. Główną konsekwencją Brexitu w przepisach celnych jest to, że aktualnie przemieszczenie towarów pomiędzy UE i UK nie jest już traktowane jako WNT (wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru) lub WDT (wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów), a jest to import lub eksport, podczas których należy składać zgłoszenie celne.
Choć oficjalnie UK opuściła UE 01.01.2021 r., to zmiany w dotychczasowych zasadach regulujących wymianę handlową zachodziły i zachodzą etapami, stąd co jakiś czas pojawiają się nowe wytyczne co do działalności importerów i eksporterów.
Wraz z początkiem roku 2022 zaczął obowiązywać system GVMS, o którym szerzej pisaliśmy w artykule: GVMS – rejestracja | GMR | EORI GB
Od 01.07.2022 r. wszedł obowiązek składania deklaracji bezpieczeństwa i ochrony (ENS-importowa, EXN-eksportowa) dla importów spoza terenów Uni Europejskiej i niektórych Państw. Natomiast od 2023 roku deklaracje ENS są wymagane dla każdego importu – również z terenu UE.
Dodatkowo w międzyczasie zmianie uległ system informatyczny do składania deklaracji celnych. Obowiązujący poprzednio CHIEF był stopniowo wyłączany aż całkowicie zastąpił go nowy system – CDS (Customs Declaration Service).
Podstawowym źródłem wiedzy o tym jak działa granica z Unią Europejską, jest podręcznik operacji granicznych (BOM — Border Operating Model). Ma on ponad 130 stron i jest stale aktualizowany przez brytyjski urząd skarbowy HMRC. Dokument pozwala zrozumieć jak stosować się do przepisów wynikających z umowy o handlu pomiędzy Unią Europejską a Wielka Brytanią (EU–UK Trade and Cooperation Agreement) oraz jakie wymagania spełnić, aby skorzystać z preferencyjnych, zerowych taryf celnych.
O tym więcej w artykule: Zwolnienie z cła