Import towarów do Wielkiej Brytanii

Ten tekst przeczytasz w 3 minuty. Chciałbyś poruszyć ten lub inny temat z jednym z naszych ekspertów? Umów się na bezpłatną konsultację lub napisz do nas!

Czym jest import towarów?

Najprościej rzecz ujmując import to zakup towarów (lub usług) za granicą i sprowadzenie ich do danego Państwa w celu wykorzystania ich na rynku wewnętrznym, przy czym niezbędne jest przekroczenie granic celnych. Nie zawsze jednak granice celne pokrywają się bezpośrednio z granicami danego kraju. Dzieje się tak na przykład w przypadku krajów Unii Europejskiej – granica celna dla państw członkowskich obejmuje całą granicę UE. Oznacza to, że np. importem do Polski nazywamy sytuację, kiedy nasze towary sprowadzane są spoza krajów Unii Europejskiej.

Krajem nienależącym już do Unii Europejskiej jest Wielka Brytania, która opuściła wspólnotę z końcem 2020 roku. Oznacza to, że od 2021 roku, firma z UE, kupując i sprowadzając towary z UK, dokonuje w swoim państwie importu i na odwrót, Brytyjska firma, kupując coś z UE, dokonuje importu w UK.

Warto jednak pamiętać, że transakcja jest dwustronna, tzn. import ma miejsce w kraju, do którego sprowadzane są towary natomiast równocześnie w Państwie, z którego towary wyjeżdżają, dokonuje się ich eksportu.

Skoro już wiemy, czym jest import i kiedy mamy z nim do czynienia, możemy skupić się na pytaniu, jak importować towary do Wielkiej Brytanii.

Wymogi formalne związane z importem

System informatyczny

Już od 2016 roku Wielka Brytania rozpoczęła dostosowywanie swoich przepisów do wymogów Unijnego Kodeksu Celnego (UCC). Jedną z większych zmian dla osób zajmujących się importem w UK jest odejście od dotychczasowego systemu obsługi importu i eksportu CHIEF i zastąpienie go nowym systemem – CDS (Customs Declaration Service). Wdrożenie nowego systemu spowodowało istotne zmiany w deklaracjach i formularzach importowych oraz sposobie ich składania.

Incoterms

Dokonanie importu wiąże się z pewnymi obowiązkami skarbowymi a konkretnie z zapłatą cła oraz VAT-u. Zobowiązanie to najczęściej nakładane jest na kupującego, gdyż to on co do zasady występuje w roli importera, natomiast możliwe jest również to, aby obowiązki te przejął sprzedawca. Ostatecznie strona odpowiedzialna za zapłatę jest określona w warunkach sprzedaży. Możliwe rodzaje warunków sprzedaży oraz zakres odpowiedzialności kupującego i sprzedającego określają międzynarodowe zasady Incoterms, którym poświęciliśmy osoby artykuł: Cło w Wielkiej Brytanii.

Faktura będąca dowodem zakupu

Do wypełnienia deklaracji celnej niezbędne jest dostarczenie faktury. Proforma faktury w takich sytuacjach nie jest akceptowana. Ponadto oryginał faktury powinien być dołączony do paczki.

Oświadczenie o pochodzeniu

Na potrzeby nakładania ceł importowych stosowane jest m.in. kryterium kraju pochodzenia sprowadzanego towaru. To, skąd pochodzi dany towar, wpływa bezpośrednio na stawkę cła. Dlatego też przewożone towary powinny posiadać oświadczenie o pochodzeniu, aby możliwe było poprawne obliczenie wartości cła do zapłaty.

Więcej na temat oświadczenia o pochodzeniu napisaliśmy w naszym artykule: Pochodzenie towarów.

Rejestracja do systemu EORI

Wymaganiem, bez którego towary nie będą mogły wkroczyć do Wielkiej Brytanii jest posiadanie numeru EORI GB, który otrzymuje się, po zarejestrowaniu do systemu EORI (Wspólnotowy System Rejestracji i Identyfikacji Podmiotów Gospodarczych). Po zarejestrowaniu do systemu EORI GB otrzymasz indywidualny numer, który jest niezbędny do przeprowadzenia odprawy celnej, co za tym idzie przejścia towarów przez granicę.

Czas oczekiwania na numer EORI to około 3-5 dni roboczych od złożenia wniosku, jednakże biorąc pod uwagę możliwe straty związane z jego brakiem, lepiej nie zostawiać tej kwestii na ostatnią chwilę. Jeśli jako importer nie będziesz posiadać numeru EORI GB, Twój towar nie przekroczy granicy Wielkiej Brytanii. Wiąże się to z przymusowym przetrzymywaniem mienia w magazynach w porcie lub na lotnisku. Pamiętaj, że podczas gdy urzędy pracują jedynie w dni robocze, opłaty magazynowe naliczane są również za weekendy i święta.

Jeśli chcesz rozpocząć przygodę z importem i potrzebujesz pomocy – skontaktuj się z nami, pomożemy Ci na każdym etapie tej podróży!

Napisz do nas aby dowiedzieć się więcej

Polityka Prywatności

Zadzwoń
PL: (+48) 12 881 01 71 (pon-pt 9-18)
GB: +44 1613 543 740 (pon-pt 9-18)

Wyślij E-mail
Formularz kontaktowy

Znajdź nas pod adresem
Office 46B, 182-184 High Street North, Londyn E6 2JA

Sprawdź opinie w google

4.9/5 - (10 votes)
Polityka Prywatności i Plików Cookies Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając z tej strony akceptujesz używanie cookies, zgodnie z Twoimi ustawieniami przeglądarki internetowej.
Zgoda