Stąd tyle polskich firm w Anglii?
Coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na zakładanie spółek poza granicami kraju, licząc na uniknięcie „niewygodnych” regulacji prawnych i finansowych, do których najczęściej zalicza się: konieczność skrupulatnego prowadzania ewidencji transakcji, księgowości czy też płacenia nieproporcjonalnie wysokich podatków, które niejednokrotnie „zabijają” małe firmy. Nie ma się co dziwić, że przedsiębiorcy decydują się na szukanie bardziej przyjaznych alternatyw prowadzenia działalności poza granicami. Na szczególną uwagę zasługuje rynek brytyjski, który cieszy się dużą popularnością wśród mieszkańców naszego kraju, czego dowodzą dane opublikowane przez Brytyjsko-Polską Izbę Handlową, wskazujące na zarejestrowanie ponad 40 tysięcy polskich firm na terenie Anglii.
Prowadzenie działalności w Anglii daje wiele szans i możliwości, do których możemy zaliczyć:
- podatek dochodowy dla firm na terenie Wielkiej Brytanii jest co prawda nieco wyższy, ale zobowiązane do jego zapłaty są przedsiębiorstwa, które prosperują już ponad 21 miesięcy i osiągnęły zysk;
- istotne znaczenie ma również kwota wolna od podatku, która w Polsce jest niemal niezauważalna, natomiast w Wielkiej Brytanii stanowi znaczącą korzyść ekonomiczną przedsiębiorstwa;
- koszty prowadzenia działalności w Anglii są dużo niższe niż w Polsce;
- próg obowiązkowej rejestracji na VAT w UK jest jednym z najkorzystniejszych w całej Unii Europejskiej;
- od momentu złożenia wniosku o rejestrację firma jest “gotowa” w terminie do 3 dni, co wypada bardzo korzystnie w porównaniu do miesięcy oczekiwania na rejestrację niektórych form prawnych w Polsce, gdzie trzeba się liczyć dodatkowo z kosztami na poziomie kilku tysięcy złotych;
- brytyjski system prawny jest prosty i klarowny, a dodatkowych obciążeń, do których możemy zaliczyć zezwolenia, opłaty, licencje itp. jest bardzo mało;
- urzędnicy w Wielkiej Brytanii są sprzymierzeńcami przedsiębiorcy i chętnie udzielają mu pomocy;
- liczba regulacji prawnych i sposób ich tworzenia oparte są na idei utworzenia przyjaznego środowiska, w którym przedsiębiorstwa mogą się rozwijać.
Odpowiednie wykorzystanie potencjału brytyjskiego rynku pozwala na wybicie się ponad przeciętność, a przyjęte tam rozwiązania budują przyjazne „podłoże” dla przedsiębiorstw, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę z prowadzeniem działalności. Warto przeanalizować powyższe korzyści, ponieważ otwarcie się na zagraniczny rynek pozwala na zbudowanie lepszego wizerunku oraz zwiększa szanse na wymierne korzyści w perspektywie czasu.