+48 12 210 08 78 (pon-pt 9-19) info@sovaaccounting.pl

Jeżeli zastanawiasz się jak powinna wyglądać procedura zakładania konta firmowego dla spółki LTD, odpowiedzi znajdziesz w poniższym artykule.

Będąc właścicielem spółki LTD możesz założyć firmowy rachunek bankowy zarówno w Polsce, jak i w Wielkiej Brytanii.  Warto byś miał świadomość, że zakładanie rachunku bankowego w UK nie jest obowiązkowe. Istnieje jednak dość sporo przypadków, w których okaże się ono niezbędne. Prowadzenie sprzedaży detalicznej, sklepu internetowego czy też chęć pobierania kredytów w bankach brytyjskich – to tylko niektóre z powodów, które powinny Cię skłonić do przemyślenia kwestii otwarcia rachunku bankowego w UK już na etapie planowania rozwoju biznesu.

Rachunek bankowy dla spółki LTD w Wielkiej Brytanii

Jak wspomnieliśmy we wstępie, w niektórych sytuacjach posiadanie rachunku firmowego w UK jest niezbędne. Przykładowo, jeżeli chcesz sprzedawać produkty na eBayu, potrzebujesz mieć konto na PayPal, do którego pełnej aktywacji wymagany jest konto bankowe utworzone w Wielkiej Brytanii. Posiadanie rachunku w Polsce nie wystarczy niestety do jego pełnej aktywacji. Również w przypadku rozliczania się z brytyjskimi firmami, posiadanie rachunku w UK może ułatwiać wzajemne transakcje. Nie ma jednak żadnych przeciwwskazań, aby przyjmować płatności na rachunek bankowy w GBP, utworzony w Polsce. Chęć otwarcia rachunku wiąże się często z przynajmniej jedną wizytą dyrektora spółki LTD w UK, co jest spowodowane względami bezpieczeństwa. Dokumenty wymagane w celu założenia rachunku często różnią się między sobą – w zależności od wymogów stawianych przez konkretny bank. Lloyds Bank przykładowo, w wielu swoich placówkach umożliwia otwarcie konta na podstawie okazania dowodu osobistego, jednak jest to opcja wyłącznie dla brytyjskich rezydentów. Inne banki, jak HSBC czy Barclays, wymagają jednak znacznie większej liczby dokumentów. Przede wszystkim dokumentu potwierdzającego tożsamość (minimum jednego) – może to być paszport, dowód osobisty, czy też prawo jazdy (polskie bądź brytyjskie). W związku z faktem, że w celu założenia konta musisz posiadać brytyjski adres, potrzebujesz również następujących dokumentów potwierdzających adres zamieszkania:

  • wyciągu z karty debetowej lub kredytowej z polskiego lub brytyjskiego banku (nie starszego niż 3 miesiące) – koniecznie w formie papierowej (wydruk z Internetu nie jest akceptowany);
  • listu od pracodawcy (w przypadku, gdy jesteś dyrektorem spółki LTD możesz wystawić go sobie samodzielnie);
  • listu z Job Center Plus z uzyskaniem numeru NIN;
  • rachunków za media (abonament telewizyjny, gaz lub elektryczność), tzw. proof of address, za kilka miesięcy wstecz (zazwyczaj trzy);
  • certyfikatu rezydencji podatkowej.

W większości przypadków te dokumenty wystarczą. Warto jednak, abyś przed podjęciem decyzji o zakładaniu konta firmowego skontaktował się z odpowiednim oddziałem banku i upewnił się czy posiadane przez Ciebie dokumenty są kompletne. Istnieje również opcja otworzenia rachunku bankowego online, jednak w tej sytuacji również konieczna będzie wizyta w oddziale banku w celu potwierdzenia tożsamości. Cały proces zajmuje wówczas do 7 dni.

Rachunek bankowy w UK online

Firmom korzystającym z naszych usług księgowych pomagamy w założeniu brytyjskiego rachunku bez konieczności wyjazdu do UK, 100% online. Jak to możliwe? Otóż korzystamy w tym celu z technologicznych rozwiązań, zbudowanych w oparciu o struktury stworzone przez banki (Barclays i Lloyds), które pozwalają na założenie konta dla spółki LTD lub osoby fizycznej, całkowicie przez Internet, niezależnie od tego gdzie mieszka dana osoba lub członkowie zarządu spółki.

Koszty posiadania konta bankowego w UK

Otworzenie rachunku bankowego w UK wiąże się z dodatkowymi kosztami, związanymi chociażby z wyjazdem do Wielkiej Brytanii. Dodatkowo, w celu prawidłowego przebiegu rejestracji i weryfikacji musisz posiadać brytyjski numer telefonu oraz prywatny brytyjski adres. W trakcie przetwarzania aplikacji bank co najmniej raz zadzwoni na wskazany przez Ciebie numer telefonu. W związku z tym ważne jest, abyś był w stanie posługiwać się językiem angielskim w stopniu umożliwiającym swobodną, podstawową komunikację. W trakcie rozmowy najczęściej padają pytania o Twoją działalność.

Opłaty związane z korzystaniem z konta bankowego w Wielkiej Brytanii są bardzo zbliżone do tych, których musimy dokonać w celu prowadzenia rachunku w Polsce. Nie ma także większych problemów z bankowością online. Spore różnice pojawiają się w przypadku dokonywania przelewów z Polski i do Polski – niektóre z banków mogą nakładać dość duże opłaty za tego rodzaju transakcje. Dlatego ważne jest, żebyś przed założeniem rachunku w UK przekalkulował koszty związane z jego utrzymywaniem i wybrał najbardziej korzystną dla Ciebie opcję.

Jeśli chodzi o koszty konta bankowego w UK zakładanego zdalnie, pomagamy firmom korzystającym z naszych usług księgowych z otworzeniem konta, które oferuje rachunek z bezpłatnym utrzymaniem i skromnymi prowizjami przy przelewach wychodzących.

Na koncie możesz założyć rachunki dla ponad 20 walut, za co nie zostaną naliczone żadne dodatkowe opłaty.

Konto dla spółki LTD w Polsce

Jak już wspomnieliśmy wcześniej, prowadząc spółkę LTD, w zależności od jej charakteru, możesz posiadać rachunek bankowy zarówno w UK, jak i w Polsce. Cała procedura jest stosunkowo prosta i niedroga, zwłaszcza, że coraz więcej z dostępnych banków oferuje otwieranie rachunków dla spółek Limited. Do założenia rachunku bankowego w kraju będziesz potrzebował:

  • Certificate of Incorporation,
  • Memorandum of Association,
  • Company information.

Do powyższych dokumentów powinieneś zazwyczaj dołączyć tłumaczenie przysięgłe. Koszt tłumaczenia przysięgłego to wydatek rzędu około 100 złotych za komplet dokumentów. Dodatkowo, w niektórych bankach konieczne będzie przedstawienie tzw. Apostille, czyli urzędowego poświadczenia dokumentów, które jest wydawane na terenie jednego kraju, celem posługiwania się nimi w innym państwie, na mocy konwencji haskiej z 1961 roku. Dokument poświadczony Apostille może być przedłożony właściwym władzom, urzędom i instytucjom innego państwa z pominięciem dodatkowych legalizacji.

Dodatkowo, banki mogą wymagać przedstawienia Certified Certificate of Incorporation – jest to dokument z podpisem przedstawiciela Companies House.

Myślisz o założeniu konta firmowego dla swojej spółki LTD? Zastanawiasz się, który bank, czy instytucja oferuje najlepsze rozwiązanie? Napisz do nas lub umów się na bezpłatną konsultację – chętnie pomożemy!