Zaległe płatności w spółce LTD

Standardowy czas na opłacenie usługi w Wielkiej Brytanii wynosi 30 dni. Zdarza się jednak, że klienci zalegają z płatnością znacznie dłużej. Co możesz zrobić w takiej sytuacji? Odpowiedź znajdziesz w poniższym artykule.

Ten tekst przeczytasz w 3 minuty. Chciałbyś poruszyć ten lub inny temat z jednym z naszych ekspertów? Umów się na bezpłatną konsultację lub napisz do nas!

Kiedy zaległa płatność staje się problemem?

Najprostsza odpowiedź brzmi: to zależy.

Zależy od tego, jaka była Twoja dotychczasowa relacja biznesowa z klientem. Twój klient może być dobrym przyjacielem i sympatycznym człowiekiem. W praktyce jednak nie zawsze wiąże się to z dobrą biznesową reputacją. Najprościej będzie spojrzeć na Waszą wspólną przeszłość – czy wcześniej ów klient spłacał wszelkie zobowiązania na czas, a ewentualne spóźnienia uzasadniał szczerze i nie próbował omijać tematu?

Powody spóźnionych płatności bywają bardzo różne. Częściej  wynikają one z niedopatrzenia niż z niewypłacalności albo próby utrzymania zysku Twoim kosztem. Pamiętaj o tym, że zawsze możesz skontaktować się z klientem (mailowo lub telefonicznie) i poruszyć temat niespłaconego zobowiązania. Czasami proste przypomnienie wystarczy.

Co zrobić, gdy zwykłe przypomnienie nie wystarcza?

Jeśli przypomnienia nie skutkują, a klient nadal zwleka z płatnością, Twoje działania powinny być zgodne z prawem obowiązującym w Wielkiej Brytanii.

1. Sprawdź warunki umowy i terminy płatności

Jeśli w umowie lub na fakturze nie określono konkretnego terminu, prawo domyślnie daje klientowi 30 dni na opłacenie faktury od momentu dostarczenia usługi lub towaru.

2. Skorzystaj z Late Payments Act

Zgodnie z ustawą o zaległych płatnościach (Late Payments Act), masz prawo:

  • Naliczyć odsetki w wysokości 8% powyżej stopy bazowej Banku Anglii.
  • Nałożyć opłatę za obsługę zaległości, której wysokość zależy od wartości transakcji.

3. Rozważ postępowanie prawne

Jeśli klient wciąż ignoruje zobowiązania:

  • Dla kwot do 750 GBP możesz skorzystać z Small Payments Court.
  • Dla wyższych kwot warto wystosować formalne wezwanie do zapłaty (Statutory Demand), które może być wstępem do postępowania sądowego.

Pamiętaj, że wszczynając postępowanie sądowe, musisz posiadać solidną dokumentację. Dlatego zawsze archiwizuj korespondencję z klientem, w tym e-maile, potwierdzenia wysyłki faktur i inne dokumenty dotyczące płatności.

Co jeszcze warto sprawdzić?

Przed podjęciem kolejnych kroków upewnij się, że:

  • Dane klienta na fakturze są poprawne.
  • Faktura została wysłana na właściwy adres.
  • Komunikacja z klientem była jasna i jednoznaczna.

Czasami opóźnienia wynikają z błędów po Twojej stronie, dlatego dokładne sprawdzenie wszystkich szczegółów może pomóc uniknąć nieporozumień.

Mamy nadzieję, że ten artykuł pomoże Ci radzić sobie z zaległymi płatnościami bez bólu głowy. Jeśli jednak masz jakiekolwiek pytania lub wątpliwości albo dopiero myślisz o przeniesieniu działalności do UK, napisz do nas lub umów się na bezpłatną konsultację.

5/5 - (10 votes)

Śledzimy publikowane zmiany i wytyczne, co pozwala świadczyć usługi wysokiej jakości. Nasza oferta jest stale rozszerzana, tak by była dopasowana do zmieniających się wymogów. Przeprowadzimy Cię przez procesy, konieczne aby współpraca z brytyjskimi podmiotami przebiegała zgodnie z prawem.

Napisz do nas aby dowiedzieć się więcej

Pole obowiązkowe
Pole obowiązkowe
Pole obowiązkowe

Zadzwoń
PL: 12 210 08 78 (pon-pt 9-18)
GB: +44 1613 543 740 (pon-pt 9-18)

Wyślij E-mail
Formularz kontaktowy

Znajdź nas pod adresem
Office 46B, 182-184 High Street North, Londyn E6 2JA

Sprawdź opinie w google