Polsko-włoskie relacje handlowe
Włochy są krajem należącym do dziesięciu najbardziej uprzemysłowionych i bogatych krajów świata, gdzie jakość życia jest na bardzo wysokim poziomie. Nie jest to coprawda kraj, w którym skupia się większość polskiego eksportu, ale włoski rynek jest od lat miejscem, na którym polscy przedsiębiorcy sprzedają swoje towary. Udział polskich produktów w całości włoskiego importu utrzymuje się na poziomie 2,5%.
Spory udział w polskim eksporcie do Włoch mają wyroby sektora metalurgicznego. Kolejną grupą towarów są produkty rolno-spożywcze oraz elektronika. Włosi doceniają również polskie produkty przemysłu elektromaszynowego: 55% całości eksportu stanowią wyroby przemysłu motoryzacyjnego, maszyny i urządzenia mechaniczne oraz części zamienne do silników spalinowych. W niewielkich ilościach eksportowane do Włoch są produkty oraz materiały włókiennicze.
Rynek e-commerce we Włoszech
Według danych pochodzących z 2016 roku, włoski rynek e-commerce przeżywa okres rozkwitu. Na około 60 milionów mieszkańców aż 63% regularnie korzysta z Internetu, a zakupy online robi około 15 milionów użytkowników.
Przeciętny Włoch wydaje na zakupy w Internecie 85 euro miesięcznie. Najczęściej do e-koszyków trafia odzież, elektronika oraz książki.
Włoscy klienci nie mają problemu z robieniem zakupów w zagranicznych sklepach. Ponad 40% konsumentów deklaruje, że dokonało zakupu u zagranicznego sprzedawcy, co świadczy o tym, że rozpoczęcie sprzedaży do Włoch ma spory potencjał. Zwłaszcza biorąc pod uwagę prognozy, według których wartość włoskiego rynku e-commerce z każdym rokiem będzie znacząco wzrastać.
Preferencje włoskich klientów
Sporą popularnością we Włoszech cieszą się portale aukcyjne. Najczęściej wybierany jest Amazon, na drugim miejscu plasuje się eBay, rośnie również popularność AliExpress. Włosi najchętniej płacą za zakupy wykorzystując PayPal bądź kartę kredytową, a preferowaną formą dostawy jest przesyłka kurierska.
Jeżeli myślisz o rozpoczęciu sprzedawania swoich produktów online do Włoch, powinieneś uwzględnić dostosowanie e-sklepu do możliwości urządzeń mobilnych. Aż 27% całego ruchu e-commerce we Włoszech pochodzi bowiem z telefonów i tabletów.
Wymiana handlowa między Polską a Hiszpanią
Hiszpania jest obecnie jedną z 13 największych potęg gospodarczych świata. Tamtejsza gospodarka jest jednym z najbardziej otwartych i umiędzynarodowionych rynków spośród krajów strefy euro, a jej podstawą jest przemysł. Podobnie jak w przypadku Włoch, Polska nie jest postrzegana jako kluczowy partner handlowy Hiszpanii, zajmuje jednak czołową pozycję wśród nowych państw członkowskich Unii Europejskiej.
W polskim eksporcie na hiszpański rynek dominują:
- maszyny i urządzenia mechaniczne, sprzęt elektryczny i ich części
- wyroby przemysłu chemicznego
- pojazdy i jednostki pływające
- tworzywa sztuczne i kauczuk
- metale nieszlachetne
- artykuły rolno-spożywcze (głównie nabiał i mięso)
- meble i zabawki
Jak już wspominaliśmy we wcześniejszych artykułach, największą szansę na powodzenie na zagranicznym rynku daje znalezienie własnej niszy. W przypadku Hiszpanii może to być sprzedaż produktów spożywczych, meblarskich lub części do jachtów. Potencjalnymi klientami dla sprzedawców oferujących polską żywność są restauracje czy też hotele, otwarte na polskie produkty, w szczególności mrożonki warzywne i owocowe. Dodatkowo, Polska znajduje się na 6.miejscu wśród dostawców mebli na hiszpański rynek. Zamknięcie wielu fabryk spowodowało utworzenie luki, którą z powodzeniem mogą wypełnić polscy przedsiębiorcy. Coraz większym uznaniem na hiszpańskim rynku cieszą się także polskie jachty, ponieważ tamtejszy rynek wciąż jest otwarty na tego typu dobra luksusowe.
Hiszpański rynek e-commerce
Najprostszym sposobem dotarcia na zagraniczny rynek jest sprzedaż swoich produktów online. Jeżeli myślisz o rozpoczęciu sprzedaży na hiszpański rynek powinieneś poznać mechanizmy, które rządzą tamtejszym e-handlem.
W Hiszpanii zakupy przez Internet robi około 16 milionów użytkowników. W 2015 roku wartość produktów zakupionych online wyniosła w sumie 18 miliardów euro, co stanowiło 3,6% całości handlu detalicznego w tym kraju. Hiszpanie, którzy korzystają z zakupów w sklepach internetowych przede wszystkim zwracają uwagę na wygodę, a także możliwość skorzystania ze specjalnych ofert, które często dostępne są tylko online. To bardzo istotna wskazówka dla wszystkich e-sprzedawców. Kolejnym czynnikiem wpływającym na przewagę zakupów w Internecie nad stacjonarnymi, jest oszczędność czasu oraz fakt, iż sklepy internetowe zazwyczaj oferują większy asortyment produktów niż tradycyjne.
Produkty, które najczęściej trafiają do koszyków Hiszpanów w e-sklepach to produkty fizyczne: ubrania, książki oraz meble. 83% klientów zamawia przez Internet usługi takie jak: bilety lotnicze, noclegi w hotelach czy też usługi telefoniczne. Najmniejszy odsetek klientów nabywa w sklepach internetowych produkty cyfrowe, czyli gry online, oprogramowanie oraz filmy i muzykę.
Charakterystyka hiszpańskich e-klientów
W przypadku hiszpańskich klientów płeć nie wpływa na częstotliwość dokonywania przez nich zakupów w Internecie. Proporcje rozkładają się po równo. Połowę osób kupujących online stanowią kobiety, a drugą połowę mężczyźni. Nie bez znaczenia jest jednak wiek, ponieważ najliczniejsza grupa e-klientów to osoby w wieku od 31 do 44 lat, posiadające wyższe wykształcenie i pracujące zawodowo. Aż 98% z nich korzysta z mediów społecznościowych, dlatego wchodząc na hiszpański rynek nie możesz zapomnieć o tym kanale promocji.
32% klientów hiszpańskich sklepów internetowych robi zakupy średnio jeden raz w miesiącu. Kolejnych 37% badanych dokonuje zakupu w e-sklepie średnio 2-4 razy w miesiącu, a niemal 1 milion klientów deklaruje, że ponad 4 razy w miesiącu kupuje produkty przez Internet. Średnie wydatki na pojedyncze zakupy wynoszą 75 euro.
Bardzo istotną informacją z punktu widzenia polskiego przedsiębiorcy są dane dotyczące zakupów online, których Hiszpanie dokonują w zagranicznych sklepach. Aż 52% hiszpańskich klientów deklaruje, że korzystają z e-handlu zagranicznego w sytuacji gdy nie są w stanie w rodzimym sklepie zdobyć towaru, który ich interesuje. W związku z tym, jak już wcześniej wspominaliśmy, znalezienie odpowiedniej niszy w hiszpańskiej gospodarce może stanowić największą szansę na sprzedawanie z powodzeniem Twoich produktów.
Podsumowanie
Zarówno włoski jak i hiszpański rynek handlu internetowego jest otwarty na zagranicznych sprzedawców. Pomimo tego, że Polska nie jest głównym partnerem handlowym żadnego z tych krajów, są one przyjazne dla polskich przedsiębiorców. Jak już wielokrotnie wspominaliśmy, kluczem do sukcesu jest znalezienie własnej niszy.
W związku z tym, że Włochy i Hiszpania są członkami Unii Europejskiej, wszelkie prawne regulacje dotyczące sprzedaży na teren tych krajów są tożsame z przepisami unijnymi, szerzej opisanymi w tym artykule.
Jeżeli jesteś zainteresowany rozpoczęciem sprzedaży na rynek włoski lub hiszpański albo masz jakiekolwiek pytanie odnośnie treści artykułu napisz do nas lub umów się na bezpłatną konsultację z jednym z naszych konsultantów: