Księgowość w UK jest pod tym względem całkiem prosta. W Wielkiej Brytanii nie ma podziału na faktury i paragony – jest jeden dokument, tzw. “invoice“, co w języku polskim znaczy po prostu “faktura”.
Poniżej przedstawiamy odpowiedzi na powyższe pytania. Klikając na odnośnik możesz przejść do sekcji, która najbardziej Cię interesuje.
Co powinna zawierać faktura wystawiona przez spółkę LTD?
Jak wystawiać faktury klientom z Polski?
Przykład faktury wystawionej przez spółkę LTD
Co powinna zawierać faktura wystawiona przez spółkę LTD?
Nie ma konkretnych wytycznych na temat samego wyglądu faktury. Co więcej, możesz ją wystawić w dowolnym języku i dowolnej walucie, jednak jak podaje HMRC, istotne jest aby zawierała wszystkie z poniższych elementów:
- Unikatowy numer identyfikacyjny Twojej spółki,
- Nazwę, adres i dane kontaktowe Twojej spółki,
- Nazwę (firmę) lub imię i adres klienta,
- Przejrzysty opis usługi lub produktu, za który pobierasz opłatę,
- Datę świadczenia usługi lub dostarczenia produktu,
- Datę wystawienia faktury,
- Należną kwotę.
Jeśli Twoja spółka jest zarejestrowanym płatnikiem VAT, do faktury musisz dołączyć:
- Wysokość doliczonego podatku VAT,
- Całość należnej kwoty z doliczonym podatkiem VAT.
Jak wystawiać faktury klientom z Polski?
Faktury dla klientów z Polski będą wystawiane według tego samego schematu. Musisz jednak pamiętać o tym, że faktura za usługę, wystawiona przez Twoją spółkę LTD dla klienta z Polski, będzie podlegała odwrotnemu obciążeniu. Oznacza to, że jeśli zajdzie taka konieczność, przedsiębiorca kupujący od Ciebie usługę będzie zobowiązany zapłacić za nią podatek VAT samodzielnie, a Ty wystawisz po prostu fakturę na kwotę netto.
Co jeśli firma kupująca Twoją usługę jest zarejestrowana do VAT-u w Polsce?
W tej sytuacji mimo, że pierwotnie musi ona doliczyć VAT do kosztu Twojej usługi, w ostatecznym rozrachunku, tak czy inaczej, będzie miała prawo do jego odliczenia, w związku z czym cała transakcja będzie z tej perspektywy “neutralna”.
Masz prawo do ustalenia własnych warunków płatności, jak np. zniżka za opłacenie faktury przed terminem, płatność z góry, itp. Jeśli nie ustalisz warunków płatności przy wystawieniu faktury, klient jest zobligowany prawnie do zapłaty wszelkich należności do 30 dni od otrzymania od Ciebie faktury, usługi czy produktu.
Jeśli nie ustaliłeś z klientem późniejszej daty płatności, po przekroczeniu terminu 30 dni masz prawo do zażądania płatności na drodze oficjalnej, jak i doliczenia odsetek za opóźnienie w płatności.
Przykład faktury wystawionej przez spółkę LTD

Jeśli masz jeszcze jakiekolwiek pytania, np. zastanawiasz się w jakich konkretnych przypadkach powinno się dopisywać do faktury “reverse charge” skontaktuj się z nami lub umów na darmową konsultację.