Standardowy statut spółki LTD – Model Articles of Association

Spółka LTD może być zarejestrowana w całości przez internet, w ciągu zaledwie 3 dni roboczych i przy wyjątkowo niskich kosztach. Jest to możliwe dzięki temu, że brytyjski rząd stworzył dla przyszłych przedsiębiorców standardowy statut spółki, z którego można skorzystać bez potrzeby zatrudniania profesjonalnego prawnika.

Ten tekst przeczytasz w 3 minuty. Chciałbyś poruszyć ten lub inny temat z jednym z naszych ekspertów? Umów się na bezpłatną konsultację lub napisz do nas!

Każdy z tematów możesz eksplorować, klikając odpowiedni link. Na końcu artykułu znajdziesz także pełny tekst standardowego statutu spółki LTD.

Co zawiera standardowy statut spółki LTD?

Standardowy statut spółki LTD składa się z pięciu kluczowych części:

  1. Interpretacja i ograniczenie odpowiedzialności.
  2. Dyrektorzy – ich obowiązki, decyzje i proces mianowania.
  3. Udziały i wypłaty zysków.
  4. Decyzje udziałowców.
  5. Rozwiązania administracyjne.

Każda z tych części szczegółowo reguluje prawa i obowiązki dyrektorów oraz udziałowców. Przyjrzyjmy się im bliżej.

Interpretacja i ograniczenie odpowiedzialności

W tej sekcji zdefiniowane są kluczowe pojęcia używane w statucie, aby zapobiec niejasnościom. Oto kilka przykładów:

  • udziałowiec – osoba posiadająca przynajmniej jeden udział w spółce,
  • dyrektor – osoba pełniąca formalną funkcję dyrektora, niezależnie od używanych tytułów,
  • bankructwo – wszelkie procedury związane z niewypłacalnością firmy, także w jurysdykcjach poza Zjednoczonym Królestwem.

Sekcja ta ogranicza również odpowiedzialność członków zarządu do nominalnej wartości ich nieopłaconych udziałów.

Dyrektorzy – ich obowiązki i decyzje 

Obowiązki dyrektorów opisaliśmy już w artykule na temat rejestracji spółki LTD – dyrektorzy powinni działać w zgodzie z interesem spółki. W tym celu mają kontrolę nad wszystkimi jej działaniami.

Jednak spółka jest własnością udziałowców, nie dyrektorów. Zatem dyrektorzy zarządzają spółką w interesie jej udziałowców, ale nie są jej właścicielami. W sytuacjach konfliktowych udziałowcy mają prawo wymusić na dyrektorach określone działania.

Podejmowanie decyzji przez dyrektorów

Wszelkie decyzje podejmowane są podczas formalnych zebrań zarządu, które mogą być organizowane przez każdego dyrektora. Dyrektorzy muszą być odpowiednio wcześniej powiadomieni o terminie, miejscu i sposobie komunikacji podczas zebrania.

Konflikt interesów

Jeśli omawiana przez zarząd sprawa może mieć wpływ na osobiste interesy któregoś z dyrektorów, powinien on zostać wykluczony z procesu podejmowania decyzji dotyczącej tej sprawy. W statucie opisane są szczegóły dotyczące zachowania dyrektorów w przypadku wystąpienia potencjalnego konfliktu interesów.

Mianowanie i zwolnienie dyrektorów

Dyrektorzy mogą być mianowani przez udziałowców lub innych dyrektorów. Jeśli to niemożliwe (np. w przypadku śmierci udziałowca lub udziałowców), obowiązek mianowania nowego dyrektora spoczywa na najbliższych krewnych udziałowca, który odszedł ostatni.

Funkcja dyrektora wygasa m.in. w przypadku:

  • utraty prawa do pełnienia funkcji,
  • bankructwa,
  • niezdolności do pracy potwierdzonej przez lekarza,
  • dobrowolnej rezygnacji.

Wynagrodzenie i wydatki dyrektorów

Dyrektorzy wykonują na rzecz spółki różne usługi, o których sami decydują, a za ich wykonywanie sami ustalają wynagrodzenie.

Ponadto firma może pokryć wszelkie wydatki dyrektorów poniesione w związku z ich uczestnictwem w spotkaniach lub wykonywaniem innych czynności związanych z działalnością biznesową spółki.

Udziały i wypłaty zysków

Spółka LTD ma prawo emitować różne klasy udziałów. Każdy udziałowiec otrzymuje certyfikat potwierdzający ich liczbę i wartość.

Przekazanie udziałów

Udziały mogą być przekazywane innym osobom za zgodą dyrektorów, a ich przeniesienie staje się skuteczne po wpisaniu nowego udziałowca do rejestru.

Dywidendy

Wysokość dywidend ustalana jest przez dyrektorów. Udziałowcy mają 12 lat na zgłoszenie się po wypłatę dywidendy, po czym tracą do niej prawo.

Decyzje udziałowców i głosowanie

Udziałowcy mają prawo do wyrażania swoich opinii na walnych zgromadzeniach. Zebranie przewodniczy wyznaczona osoba, a w przypadku jej nieobecności, wybierają ją uczestnicy zgromadzenia.

Głosowanie najczęściej odbywa się przez podniesienie ręki, ale statut może przewidywać inne metody.

Rozwiązania administracyjne

Ostatnia część statutu reguluje kwestie administracyjne, takie jak komunikacja między udziałowcami a dyrektorami czy użycie pieczęci firmowej.

Statut ogranicza wgląd udziałowców w dokumentację księgową, chyba że otrzymają na to zgodę od dyrektora.

Standardowy statut spółki LTD to prosty i funkcjonalny dokument, który ułatwia zarządzanie firmą. Jeśli masz pytania dotyczące jego zapisów, skontaktuj się z nami – chętnie rozwiejemy Twoje wątpliwości.

Model Articles for Private Companies Limited by Shares

5/5 - (11 votes)

Śledzimy publikowane zmiany i wytyczne, co pozwala świadczyć usługi wysokiej jakości. Nasza oferta jest stale rozszerzana, tak by była dopasowana do zmieniających się wymogów. Przeprowadzimy Cię przez procesy, konieczne aby współpraca z brytyjskimi podmiotami przebiegała zgodnie z prawem.

Napisz do nas aby dowiedzieć się więcej

Pole obowiązkowe
Pole obowiązkowe
Pole obowiązkowe

Zadzwoń
PL: 12 210 08 78 (pon-pt 9-18)
GB: +44 1613 543 740 (pon-pt 9-18)

Wyślij E-mail
Formularz kontaktowy

Znajdź nas pod adresem
Office 46B, 182-184 High Street North, Londyn E6 2JA

Sprawdź opinie w google