Artykuł przygotowaliśmy w formie Q&A. Jeśli więc najbardziej interesuje Cię odpowiedź na któreś z powyższych pytań, kliknij w odnośnik, a zostaniesz przeniesiony do odpowiedniej sekcji artykułu.
Dropshipping w UK – co to jest?
Dropshipping to model logistyczny sprzedaży towarów przez Internet, polegający na przeniesieniu procesu wysyłki na dostawcę. Twoja rola jako właściciela sklepu, sprowadza się do zbierania zamówień i przesyłania ich do dostawcy.
Jest to jedynie krótkie wyjaśnienie czym jest dropshipping. Aby poznać podstawowe informacje na ten temat, zapraszamy do naszego artykułu: Dropshipping – jak zacząć zarabiać na sprzedaży online? | Księgowość w UK.
Jakie są modele dropshippingu?
I model – hurtownia pełni funkcję dostawcy towaru, a sklep internetowy rolę sprzedawcy dla klienta końcowego
II model – hurtownia pełni rolę sprzedawcy dla klienta, a sklep internetowy jest jedynie pośrednikiem
Aby przeczytać więcej na ten temat, zapraszamy do naszego artykułu: Dropshipping – jak zacząć zarabiać na sprzedaży online? | Księgowość w UK.
Jakie są zalety prowadzenia spółki LTD działającej w branży dropshippingu w Wielkiej Brytanii?
- Twój biznes nie potrzebuje hurtowni czy magazynu w Polsce – możesz go prowadzić mając zarejestrowaną firmę w Wielkiej Brytanii. Jak to możliwe? Istnieją podstawy prawne pozwalające na takie rozwiązanie, a jedną z nich jest Konwencja o Unikaniu Podwójnego Opodatkowania między Polską a UK.
- Jako dyrektor w spółce LTD możesz spokojnie mieszkać w Polsce, a z podatków rozliczać się w Wielkiej Brytanii.
- Zarabiasz bez wychodzenia z domu, prowadząc swój biznes całkowicie zdalnie z dowolnego miejsca na świecie.
- Twoja firma zyskuje prestiż dzięki adresowi wirtualnego biura w Londynie, który jesteśmy w stanie Ci zapewnić.
Jeśli zastanawiasz się czy biznes w Wielkiej Brytanii będzie dla Ciebie odpowiedni, sprawdź nasz artykuł Czy Spółka LTD jest dla Ciebie?
Czy zaczynając sprzedaż wysyłkową (dropshipping) muszę zakładać firmę?
W teorii możesz zacząć działać w branży dropshippingu bez posiadania własnej firmy. W jaki sposób? Prowadząc tzw. działalność nierejestrowaną. Wiąże się to jednak z wieloma restrykcjami i ograniczeniami. Prowadzenie działalności nierejestrowanej wymaga spełnienia kilku kluczowych zasad:
- musisz działać w pojedynkę,
- musisz oferować towary nieobjęte licencją ani koncesją,
- Twój miesięczny przychód nie może przekroczyć 75% kwoty minimalnego wynagrodzenia obowiązującego w danym roku,
- w okresie ostatnich 5 lat nie prowadziłeś działalności gospodarczej, a dochody rozliczasz jako osoba fizyczna w zeznaniu rocznym PIT-36 (według skali podatkowej).
Sam widzisz, że działalność nierejestrowana stawia wiele ograniczeń, zatem jeśli planujesz zacząć działać w branży dropshippingu,. najlepszym rozwiązaniem będzie założenie firmy. Będzie Ci to niezbędne np. do założenia kont firmowych na platformach sprzedażowych, takich jak: Allegro, eBay czy Amazon. Pamiętaj też, że hurtownie najczęściej podejmują współpracę jedynie z podmiotami gospodarczymi. Dzięki posiadanej firmie będziesz miał możliwość wystawiania faktur innym podmiotom, dzięki czemu nie stracisz potencjalnych kontrahentów. Posiadanie firmy wpływa także na wiarygodność i prestiż, przykładowo spółka prowadzona w pełni zdalnie, lecz zarejestrowana w Wielkiej Brytanii z całą pewnością przyciągnie do Ciebie więcej klientów niż gdybyś zdecydował się na sprzedaż towarów pod własnym nazwiskiem.
Dropshipping na Allegro – czy muszę posiadać kasę fiskalną?
Prowadząc sprzedaż wysyłkową (dropshipping) na Allegro nie musisz posiadać kasy fiskalnej. Obowiązek wystawiania paragonów dotyczyłby Cię wyłącznie wtedy, gdybyś zdecydował się na zawieranie transakcji gotówkowych lub umożliwił klientom zapłatę za towary w posiadanym przez Ciebie terminalu płatniczym, przy pomocy karty. Te przepisy nie będą Cię dotyczyły, jeśli zdecydujesz się na sprzedaż w pełni internetową, w charakterze pośrednika sprzedaży, a nie jego właściciela, bez posiadania sklepu stacjonarnego, czyli tak jak zapewne planowałeś.
Pamiętaj jednak o kilku wyjątkach. Jeśli podejmiesz decyzję, aby na Allegro za pomocą dropshippingu sprzedawać takie towary jak np.:
- Sprzęt fotograficzny (z wyłączeniem części i akcesoriów do sprzętu i wyposażenia fotograficznego),
- Sprzęt telekomunikacyjny,
- Perfumy i wody perfumowane itp.
to wówczas masz obowiązek wystawienia klientowi paragonu w każdym przypadku, czyli, nawet wtedy, gdy nie nie zapłaci za towar gotówką, ani kartą.
Całą listę towarów znajdziesz w § 4. Rozporządzeniu Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 28 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Czy Urząd Skarbowy może mieć obiekcje co do spółki LTD pośredniczącej w sprzedaży na terenie Polski?
Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi – to zależy. Zależy głównie od tego jaką strategię podejmie Urząd Skarbowy względem spółek LTD pośredniczących w sprzedaży na terenie Polski oraz od tego jak dobrze spółka LTD jest zabezpieczona pod względem prawnym.
W kwestii zabezpieczeń, nie chodzi jedynie o publikowanie odpowiednich treści na aukcjach internetowych, spójność z regulaminami platform sprzedażowych czy umowami podpisanymi z hurtowniami. Dlatego kluczowe jest nawiązanie współpracy z profesjonalnym biurem księgowym, ale również z kancelarią prawną.Jeśli jesteś zainteresowany założeniem spółki LTD lub przeniesieniem do nas księgowości, sprawdź zakładkę Oferta lub napisz do nas.
Czy prowadząc spółkę LTD w modelu dropshippingowym muszę rejestrować się do VAT w Polsce?
Nie masz takiego obowiązku, jeśli formalnie nie jesteś właścicielem sprzedawanych towarów. Co to oznacza w praktyce? Jeśli Twoja spółka będzie działała jako pośrednik tzn. towar wysyłany jest bezpośrednio od dostawcy towaru do klienta ostatecznego, to nie będziesz zobowiązany do rejestracji do VAT w Polsce.
Spójrzmy na odwrotną sytuację. Jeśli będziesz wysyłał towar z Polski bezpośrednio do klienta ostatecznego, to pojawi się konieczność rejestracji do VAT w Polsce. Z tego powodu odradzamy podejmowania takich działań, żeby uniknąć konieczności rejestracji do VAT oraz aby nie było możliwości stwierdzenia zakładu na terenie Polski. Jeśli jeszcze nie wiesz czym jest zakład, przejdź do punktu Na co zwrócić uwagę przed założeniem spółki LTD naszego artykułu: Firma w Anglii.
Kluczem do sukcesu jest wypracowanie odpowiednich warunków współpracy z wybranym dostawcą.
Czy prowadząc spółkę LTD w modelu dropshippingowym muszę rejestrować się do VAT w Wielkiej Brytanii?
Decydując się na sprzedaż wysyłkową (dropshipping) z zagranicy bezpośrednio do Wielkiej Brytanii, bez użycia internetowych platform sprzedażowych (Amazon, eBay, Aliexpress itd.), możesz być zobowiązany do rejestracji swojej spółki do VAT UK przed pierwszą sprzedażą, niezależnie od tego czy będziesz importował towary z Chin czy z Unii Europejskiej. Powyższe regulacje wynikają z Brexitu i zmiany przepisów w Wielkiej Brytanii od stycznia 2021 roku.
Wyjątek stanowi sytuacji gdy to hurtownia jest odpowiedzialna za podatek VAT od przesyłki poniżej 135 GBP/powyżej 135 GBP wysyłanej w modelu DDP lub gdy przesyłka powyżej 135 GBP jest wysyłana w modelu Incoterms innym niż DDP.
W pierwszym przypadku ważne jest aby towary były wysyłane bezpośrednio z Chin lub Unii Europejskiej do klienta ostatecznego w Wielkiej Brytanii w taki sposób, aby faktury dla klienta ostatecznego były wystawione przez hurtownię, a nie przez Twoją spółkę.
W drugim przypadku, jeśli przesyłka powyżej 135 GBP zostanie wysłana w modelu DAP to odpowiedzialność za podatek VAT z importu spadnie na klienta ostatecznego, przez co spółka LTD nie będzie musiał się rejestrować do VAT w UK/transakcja nie będzie się wliczać do progu rejestracji do VAT.
Odpowiadając więc na to pytanie, kwestia ta jest zależna od kilku zmiennych, m.in. takich jak:
- model dropshippingu,
- wartość przesyłki,
- wybrany model Incoterms,
- wartość progu VAT Taxable Turnover.
Jak temat cła i VAT od importu w zależności od wartości przesyłek dostarczanych do Wielkiej Brytanii?
W celu odpowiedzi na to pytanie najlepiej będzie rozpatrzyć kilka przypadków:
- Jeśli wartość przesyłek będzie niższa niż 135 GBP brutto, to VAT powinien zostać rozliczony w momencie sprzedaży.
- Jeśli jednak wartość przesyłek będzie wyższa niż 135 GBP brutto, to VAT powinien został opłacony na granicy w Wielką Brytanią.
Pamiętaj, że próg 135 GBP brutto dotyczy przesyłki towarów, czyli całej paczki, a nie jej poszczególnych pozycji. Nie obejmuje jednak kosztów transportu, ubezpieczenia czy innych podatków i opłat.
- Jeśli koszt przesyłki towaru przekracza 135 funtów, zamiast podatku VAT od dostawy będziesz musiał zapłacić podatek importowy na granicy, a także cło.
- Jeśli chodzi o cło, wynosi zero dla przesyłek o wartości poniżej 135 GBP. W przypadku przesyłek, które kosztują od 135 do 630 GBP, w większości przypadków będziesz musiał zapłacić 2,5%. W przypadku przesyłek powyżej progu 630 GBP stawka może być inna.
Mam spółkę LTD, zajmuję się dropshippingiem i jestem pośrednikiem sprzedaży czy mogę wystawić klientowi fakturę?
Kwestia wystawiania faktur zależy głównie od modelu dropshippingu.
I model – hurtownia pełni funkcję dostawcy towaru, a sklep internetowy rolę sprzedawcy dla klienta końcowego
- W tym modelu otrzymujesz fakturę od kontrahenta, która stanowi koszt dla spółki. Następnie wystawiasz fakturę sprzedażową dla klienta.
II model – hurtownia pełni rolę sprzedawcy dla klienta, a sklep internetowy jest jedynie pośrednikiem
- W tym modelu fakturujesz hurtownię jedynie na kwotę prowizji. W związku z tym, to hurtownia powinna wystawić fakturę dla klienta ostatecznego. Ważne jest, aby w regulaminie sklepu internetowego zaznaczyć, że spółka działa na prawie Brytyjskim oraz że jest tylko pośrednikiem w sprzedaży.
Dropshipping a zwroty towarów – jak je realizować?
Pewnie zastanawiasz się w jaki sposób zorganizować tę część Twojego biznesu. Najprostszym rozwiązaniem jest zadbanie o dobry opis produktów i faktyczną zgodność towaru z opisem, aby unikać zwrotów.
Dobry i dokładny regulamin sklepu internetowego, to połowa sukcesu. Jeśli klient dokładnie otrzyma szczegółowy opis produktu, udokumentowany zdjęciami poglądowymi, to prawdopodobieństwo zwrotu znacząco spadnie.
Spółki, które prowadzą działalność gospodarczą w modelu dropshippingowym, rozwiązują temat zwrotów towarów na dwa sposoby:
- zwroty realizowane bezpośrednio do magazynu hurtownika
- wynajęcie magazynu zewnętrznego na terytorium UK
Jeśli zastanawiasz czy możliwa jest obsługa zwrotów towarów w Polsce, to niestety takie działanie stanowi przesłankę do stwierdzenia zakładu spółki LTD na jej terytorium. W konsekwencji mogłoby to oznaczać konieczność rejestracji oddziału spółki LTD w Polsce.
Dropshipping a Brexit – czy opłaca się zakładać spółkę LTD?
Odpowiedź na to pytanie jest zależna od kilku czynników. Jeśli wiesz już co i komu chciałbyś sprzedawać, a dodatkowo znalazłeś potencjalnego dostawcę, z którym uda Ci się wypracować satysfakcjonujące warunki współpracy, to pozostaje pytanie czy spółka LTD jest dla Ciebie odpowiednia. Żeby ułatwić Ci odpowiedź na to pytanie przejdź do naszego artykułu: Czy Spółka LTD jest dla Ciebie? Musisz wziąć pod uwagę kwestie takie jak Twój własny komfort, pewność i bezpieczeństwo. My jako biuro rachunkowe specjalizujące się w rejestracji i obsłudze spółek LTD, staramy się o zapewnienie Ci każdej z nich.
Na tym etapie najlepszym rozwiązaniem będzie umówienie się na bezpłatną konsultację z jednym z naszych ekspertów. Jeśli Twoja działalność nie powinna być prowadzona w takiej formie, to zaproponujemy Ci rozwiązania alternatywne, które będą najlepiej dopasowane do Twojego biznesu.